Bölgemiz ve ülkemiz için en büyük tehdit internet satışları

Muğla Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Ercan

Beyaz eşya ve küçük ev aletleri perakendecileri 2022 yılına birçok soru işareti ve endişeler ila başladı. Ekonomide ve özellikle kurlarda yaşanan dalgalanmalar sebebiyle yeni yıla ürün zamları ile başlayan perakendeciler, kiralar, vergiler, personel giderleri gibi kalemlerde de mağaza masraflarında ciddi artışlarla karşı karşıya kaldı. Bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Kur dalgalanmaları bizim asıl işimiz olan ticaret yerine sürekli fiyatlarla oynama ve belirsizlikten dolayı tedarikte sıkıntılara yol açtı. Elbette işyeri kiralarında ciddi artış yaşandı. Personel giderleri konusu vahim şöyle ki asgari ücrete %50.54 zam yaparak ciddi bir dengesizlik oluşturuldu. Devlette çalışan memur işçi ve tüm emeklilerde aynı oranda zam alabilmiş olsalardı sorun olmazdı yalnızca devletin ödemediği özel sektörün ödediği maaşlara zam yapmak adil değildi. Tabi ki elektrik, su, doğalgaz giderleri de çok fazla arttı. Hiçbir şeyin tadı maalesef eskisi gibi değil.

Yeni yılda bir yandan bu fiyat yükselişlerine bağlı olarak ürün satışlarında azalmalar beklense de cirolarda da eş zamanlı artışların olması ile yılın dengede geçeceği düşünülüyor. Sizin bu konudaki görüşleriniz nelerdir?

Katılıyorum alım gücü çok azaldı, TL değersizleşti, alabilenler sayısı azaldı, ürün fiyatları çok arttı hatta katlandı. Dolayısıyla cirolar korunacaktır. Fiyat artışları ürün satışlarını ciddi anlamda düşürdü. Tüketici artık sadece zaruri ihtiyaçlarını alıyor, diğer ihtiyaçlarını erteliyor ya da alım gücü yetmiyor. Fiyatların yüksek olması, ciroların artması dengeyi sağlasa da önemli olan son tüketiciye olan satışların artması ve bunun sürdürülebilir olması gerekir.

Var olan sorunlara ek olarak uzun yıllardır devam eden taksit sınırlaması, KDV ve stopaj gibi vergilerin yüksekliği sizi nasıl etkiliyor?

Ekonomik olarak sadece ülkemizde değil globalde sıkıntılar yaşanmakta. Fakat ülkemizdeki KDV, ÖTV, stopaj vb. vergilerin yüksek olması hem esnafı hem tüketiciyi olumsuz etkilemektedir. Tüketicilerin alım gücü düştüğü için taksit sınırlamasının uzatılmasının satışların artmasında olumlu olacağını düşünüyorum.

Stok yönetimi ve kontrolü noktasında nasıl bir yol izliyorsunuz? Size göre mal stoklanmalı mı?

Tüketici azalınca (alım gücünün azalmasından dolayı) teknolojik ürünlerin stoklanması yerine ihtiyaç kadar fazla stoklamadan çalışılması doğru olabilir. Ancak satışı, sürümü, sirkülasyonu fazla olan ürünlerde stok yapılması hem tedarik sıkıntısını çözebilir, hem de enflasyondan dolayı sermaye korunmuş olacaktır.  

E-ticaretin artması ile birlikte müşterilerin satın alma davranışları da değişiyor. Bu değişime adapte olmak ve müşteriler ile bağ kurmak için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

Firma olarak e-pazaryerlerinde mağazalarımız var, bizde tüketim değişiklik alışkanlığına firma olarak uyduk. E-ticarette satışlarımız devam ediyor.

Beyaz eşya sektöründe derneklere ve alternatif meslek örgütlerine ihtiyaç var mı?

Aslında elbette var ama görüyorum ki firma temsilcileri bir araya gelme konusunda istekli olsa da bir araya geldikten sonra ortak hareket etme konusunda istekli ve özverili olamıyorlar. Bağlı bulundukları odaların ilgili komitelerinde görev alarak, bu kanal ile daha verimli çalışmalar içinde olunabilir. 

Seçim ekonomisini bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi olarak görüyorsunuz?

Elbette tehdit olarak görüyorum. İlk önce avantaj gibi görünse de sonraki süreçte mutlaka ülke ekonomisine genel bir zararını hep yaşadık.

Tüm bu tablo göz önüne alındığında sizce beyaz eşya perakendecileri özelinde 2022 yılında gündemi en çok meşgul edecek konu ne olacak?

Fiyatların yüksek olması işletme giderlerinin hayli artmasıyla biz perakendecileri zora sokup meşgul edecektir.

Bölgeniz özelinde beyaz eşya perakendeciliğindeki en önemli sorunlar nelerdir?

Bölgemiz ve ülkemiz için en büyük tehdit internet satışları.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*