İZBEYDER olarak İzmir’den bir kıvılcım yaktık

Feridun Özkan İzmir Beyaz Eşya Satıcıları Derneği Başkan Yardımcısı

Beyaz eşya ve küçük ev aletleri perakendecileri 2022 yılına birçok soru işareti ve endişeler ila başladı. Ekonomide ve özellikle kurlarda yaşanan dalgalanmalar sebebiyle yeni yıla ürün zamları ile başlayan perakendeciler, kiralar, vergiler, personel giderleri gibi kalemlerde de mağaza masraflarında ciddi artışlarla karşı karşıya kaldı. Bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Sektörümüzün rekabetçi bir ortamda olması sebebiyle düşük kâr marjı ile çalışma fırsatı buluyorduk. Fakat 2022 yılında personel, nakliyat, enerji ve akaryakıt gibi maliyetlerin göz önüne alındığında kar marjlarımızı mümkün olduğu kadar yüksek tutmak zorunda olduğumuzu görüyorum.

Yeni yılda bir yandan bu fiyat yükselişlerine bağlı olarak ürün satışlarında azalmalar beklense de cirolarda da eş zamanlı artışların olması ile yılın dengede geçeceği düşünülüyor. Sizin bu konudaki görüşleriniz nelerdir?

Müşteri talebinin hiçbir zaman bitmeyeceğini biliyoruz. Ancak yeni yılda marka bağımlılığının azalacağını ve tüketicilerin alternatif markalara yöneleceğini düşünüyorum. Bu yüzden cirolarımızın geçen yıla oranla artacağını söyleyebilirim.

Var olan sorunlara ek olarak uzun yıllardır devam eden taksit sınırlaması, KDV ve stopaj gibi vergilerin yüksekliği sizi nasıl etkiliyor?

Taksit sınırlamasını tüketiciyi olumsuz etkileyen bir durum. Taksit sınırlamasının 12 ila 18 ay gibi bir zaman aralığına uzatılması bize çok fazla fayda sağlayacaktır. Öte yandan vergi tamamen kaldırılmasa da KDV oranının %18’den %8’e düşürülmesi oldukça önemli. Buna bağlı olarak stopaj oranlarında da yeniden düzenleme yapılmalı diye düşünüyorum. Bu sayede esnaf bir nebze de olsun rahatlayacaktır. Geleneksel bayi kanalı dışındaki satış kanalların büyümesi söz konusu. Geleneksel bayilik sistemi nasıl korunabilir? Yeni kuşakları yetiştirirken nelere dikkat edilmesi gerekiyor? Yukarıda belirttiğim üzere tüketici alım gücüne göre daha ucuza ürün sunan alternatif markalara yönelecek. Bu düzende bayilik sisteminin korunması ise giderek daha zor bir hal alacaktır. Yeni nesiller artık beyaz eşya ticaretinin kar oranlarının düşüklüğü sebebiyle bu işi yapmak istemiyorlar.

Stok yönetimi ve kontrolü noktasında nasıl bir yol izliyorsunuz? Size göre mal stoklanmalı mı?

Ben içinde bulunduğumuz ortamda stok yapılabileceğini düşünüyorum. Çünkü fabrikalardan ürün tedarik etme nokrasında çeşitli sıkıntılar yaşıyoruz. Ayrıca fiyatların gün geçtikçe değişken bir grafik çizdiğini görüyoruz.

E-ticaretin artması ile birlikte müşterilerin satın alma davranışları da değişiyor. Bu değişime adapte olmak ve müşteriler ile bağ kurmak için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

Tüm firmaların e-ticarete önem vermesi gerektiğini düşünüyorum. Tüketiciler satın alma davranışlarını e-ticarete yöneltti. Müşteriler mağazalarda ürünleri inceleyip detaylı bilgi alsa da satın alma davranışını e-ticaret platformları üzerinden gerçekleştiriyor.

Beyaz eşya sektöründe derneklere ve alternatif meslek örgütlerine ihtiyaç var mı?

Dernek yapımızı İZBEYDER olarak İzmir’de 35 yıldır devam ettirmekteyiz. Elbette birlikten güç doğacağı ilkesine inanıyoruz. Hep birlikte sosyal ve ticari olarak faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.

Seçim ekonomisini bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi olarak görüyorsunuz?

Seçim dönemlerinde her zaman satışlarımızın arttığına ve müşteri talebinin çoğaldığına şahit olduk. Dolayısıyla seçim ekonomisinden dolayı talebin bu yıl normalin üzerinde olacağını düşünüyorum.

Tüm bu tablo göz önüne alındığında sizce beyaz eşya perakendecileri özelinde 2022 yılında gündemi en çok meşgul edecek konu ne olacak?

2022 yılında sektörel olarak en büyük sorunu ürün tedariğinde yaşayacağımız düşünüyorum. Tabi ki farklı sorunlar da gündemde olacak, fakat ben en büyük gündemi meşgul edecek konunun mal tedariği olacağını öngörüyorum.

Bölgeniz özelinde beyaz eşya perakendeciliğindeki en önemli sorunlar nelerdir?

İZBEYDER olarak İzmir’den bir kıvılcım yakarak ve İzmir Ticaret Odası’nı da ardımıza alarak marketlerin elektronik ve beyaz eşya mallarının satışının bizlere zarar verdiğini üst mercilere iletme şansı yakaladık. Yakın zamanda da bu konuyla ilgili yasal düzenlemelerin gerçekleşeceğini düşünüyorum.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*