Önümüzdeki yıllarda çevreye daha duyarlı klimalar kullanılacak

Panalı A.Ş. Genel Müdürü Ali Canıtez

Türkiye klima pazarını genel olarak değerlendirir misiniz? Son dönemde ne tür değişimler oldu, sektörde nasıl bir eğilim söz konusu?

Türkiye split klima pazarı geçen yıl, bir önceki yıla göre %20 büyüdü. Bunda sıcak geçen sezonun yanında deprem bölgesinden konteynırlar için klima talebinin de etkisi oldu. Klima artık lüks bir ürün olarak algılanmıyor. Sahiplik oranının henüz çok düşük olması, eski tip klimaların yeni sezonsal inverter ürünlerle değişimi gibi nedenlerle pazarın önü çok açık. Tüketicilerin satın alma kabiliyeti arttıkça Türkiye’de klima pazarının çok hızlı büyüyerek birkaç yıl içerisinde 2 milyon adede ulaşacağını öngörmekteyim.

Klima pazarındaki genel konumunuz nedir? Hangi ürünleriniz ile öne çıkıyorsunuz, fark yaratıyorsunuz?

Airfel bildiğiniz gibi DAIKIN’ın bir markası. DAIKIN ev tipi klimalardaki toplam ile Türkiye pazarında ilk 3 de yer alıyor. Yine ev ve ofislerde kullanım kolaylığı olan mobil klimamız pazarda çok rağbet görüyor. Multi split klimalarımızla bir dış üniteye 5 adete kadar iç ünite bağlanabilen çoklu ürün çeşidimiz yeni projelerin gözdesi. 3 ayrı kapasitedeki salon tipi klimalarımızla (24.000 BTU–42.000 BTU–48.000 BTU) ve iki ayrı kapasitedeki (24.000 BTU–48.000 BTU) kaset tipi klimalarımızın satış adetleri her yıl hızla artmaktadır.

Tüketiciler klima satın alırken en çok hangi özelliklere dikkat ediyor? En çok hangi satın alma kanalını tercih ediyorlar?

Bizde klima talebinin büyük bir kısmı sıcaklar bastırınca, son dakika alınıyor. Marka bilinirliği ve fiyat-kalite dengesi de tüketici için önemlidir. Ürünün sezonsal inverter olması, filtre kalitesi, düşük sıcak havalarda ve aşırı sıcak havalarda çalışabilmesi, zamanlayıcı (timer) özelliklerinde olması isteniyor. Ülkemizdeki satın alma kanallarının başında beyaz eşya bayileri geliyor. Talebin yaklaşın %50’si bu kanaldan karşılanıyor. %25’i klima bayilerinden, %25’i de inşaat projeleri, marketler ve internet aracılığı ile tüketicilere ulaşıyor.

Klima ürünlerinde çevre ve doğa koruma özellikleri olarak hangi teknolojiler öne çıkıyor? Bu teknolojiler tüketiciler tarafından nasıl karşılanıyor? Satın almada bir tercih sebebi oluşturuyor mu?

Klimanın çevre dostu olması çok önemlidir. Tabii ki çevre içinde en önemlisi klimalarda kullanılan gaz, eski tip klimalarda R22 ve R410 gazı kullanılıyordu. Şu anda R32 gaza geçildi. R32 çevreye diğer soğutucu gazlara oranla çok daha az zarar veriyor. Çevre dostu soğutucu gaz ile üretilen klimalar tüketici için tercih sebebi olmakla birlikte yasalarımızla da kullanımı teşvik ediliyor.

Önümüzdeki dönem için öne çıkacak teknolojiler nelerdir?

Önümüzdeki yıllarda iklim anlaşmalarının da etkisiyle çevreye daha duyarlı klimalar ön plana çıkacaktır. Estetik görünüm, fonksiyonel kullanım ve yapay zeka ile desteklenmiş teknolojilerin kullanıldığı yeni ürünler tüketicilerin beğenmesine sunulacaktır.

Klima satışları sonrası montaj süresince ne türlü sorunlarla karşılaşıyorsunuz? Bunu çözümü için önerileriniz var mı?

Airfel markalı klimaların satış sonrası montajlarını bildiğiniz gibi Daikin servisleri yapıyor. Daikin’in ülkemizin dört bir yanında örgütlenmiş servis ağı sayesinde satış sonrasında sıkıntı yaşamıyoruz. Bizim servislerimiz sadece klimaya hizmet verdikleri için, beyaz eşya servisliği de yapan diğer birçok markaya göre avantajlarımız var. Sezonun en çok kısa bir aralığına sıkışan yoğunluğu da joker servislerimiz vasıtasıyla çözüyoruz.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*