Geleneksel kanal satışların cirosal olarak ortalama yüzde 75’ini yapıyor

GfK Tüketici Elektroniği Lideri Ozan Nuri Kaya / GfK Büyük Beyaz Eşya Sektör Sorumlusu Elvin Çokgüngör

Türkiye klima pazarındaki genel durumu değerlendirir misiniz?

Türkiye klima pazarı belirli bir seviyede satış adedi olan, satış kanalları oluşmuş gelişkin ama bir yandan da hala gelişmekte olan bir pazardır. Son 10 yılda yıllık ortalama 800 bine yakın satış adedine ulaşmıştır. Dünyadaki yerimize baktığımızda ise 2023 satış adetlerimizle 8. sırada yer alıyoruz. Türkiye’nin hem doğal iklimi hem de yaz mevsimde ulaşılabilen yüksek sıcaklıklar, klima satışlarını en çok destekleyen unsurlardır. 2023 yılına kısaca bakacak olursak, aslında tüm teknoloji ürünlerinde adetsel olarak tüketici talep kaynaklı ciddi artışlar gördük. Klima kategorisi de hem bu talepten pozitif etkilendi hem de yaz aylarında oluşan yüksek sıcaklıklarla satışlar ivmelendi ve seneyi 1,25 milyon civarı rekor bir satış adediyle kapattı.

Son dönemde öne çıkan kategori ve ürünler neler oldu?

Klima kategorisi teknolojik gelişmeler ve tüketici eğilimleriyle beraber kendisini yenileyen bir ürün grubu. Özellikle “Smart Bağlantı” özellikli klimalarda son 5 yılda bir trend oluşmuş durumda ve bu özellikli ürünlerin toplam klima içerisinde aldıkları cirosal payın 5 yılda yüzde 8’lerden yüzde 19’lara geldiğini görüyoruz. Ürünlerin max Btu soğutma özelliklerini de sınıflandırıp baktığımızda; en düşük Btu özellikli ürünlerin (9000 ve altı) payının düştüğünü, en yüksek aralık olan 24000+ özellikli ürünlerin payının da arttığını görüyoruz.

Klima satışları geleneksel olarak mevsimsel olarak adlandırılan bir dönemde artar. Pandemi sonrasında birçok üründe bu durum değişti. Mevsimselliği kaybetme trendi klima için de geçerli mi? Klima satışlarının yıl içerisindeki dağılımı şu anda nasıl?

Mevsimsellik konusunda yaz aylarında satışlar halen en yüksek seviyeye çıkmaktadır ve bu anlamda mevsimsellik korunmaktadır hatta 2023 yılında toplam satışların yüzde 34’ü sadece temmuz ayında gerçekleşerek bu anlamda mevsimselliğin önemi kendini göstermiştir, ancak kasım ayında kampanyaların da etkisiyle, eylül- ekim ayında mevsim bitimiyle düşen satışlar tekrar artışa geçmektedir.

Satış kanallarının ağırlığı nasıl seyrediyor, geleneksel kanal (Bayi ve Karma bayiler) hala baskın mı?

Online satış kanallarında gelişim var mıdır? Bildiğiniz üzere ülkemiz hem çok büyük üreticilerin olduğu hem de dünyada fazla benzeri olmayan bir geleneksel kanal (Bayi+Karma) ağına sahiptir. Bu anlamda geleneksel kanal ağırlığı hala çok baskındır ve satışların cirosal olarak ortalama yüzde 75’ini yapmaktadır. Satış kanalı olarak genel bir değerlendirme yaptığımızda ise, özellikle pandemi sürecinde çok ciddi sıçrama yapan online satış kanalları artık belirli bir seviyeye ulaşmıştır. Hem üreticiler bu konuda kendi yapılandırmalarını kurmuşlar hem de tüketiciler belirli bir alışkanlık kazanmışlardır. Pandemi öncesi klima için online satış kanaları yüzde 5’in altındayken 2023 yılında bu oran yüzde 15’e yaklaşmaktadır. Az önce de bahsettiğimiz sebeplerin de etkisiyle, online satış kanallarında bundan sonraki yıllarda bir geriye gidiş beklemiyoruz ve hatta kademeli olarak artışlar da bekliyoruz.

GfK Ölçümleme Metodolojisi;

GfK, tüketici teknolojisi ürünleri pazarını temsili Perakende panelleri metodolijisi ile ölçümlemektedir. Bulgular GfK perakende paneli tarafından düzenli olarak yapılan araştırmalara dayanır.

Perakende paneli tüm dünya genelinde 425.000, Türkiye’de 10.000 civarında satış noktasından alınan datalardan modellenmek sureti ile oluşmaktadır.

İndirim marketleri, İklimlendirme kanalı, bazı sektörlerde Kurumsal (B2B) satışlar, ve  Bölgesel ya da lokal marketler kapsam dışı olduğu için tüm pazar değil pazarın anlamı ve belli bir yüzdesi temsil edilebildiğiden Panelmarket olarak adlandırılmaktadır. Marketplace satışları da Panelmarket’e dahil edilmektedir.

Klima sektörünün Pazar kapsaması %78 olarak gerçekleşmektedir. Rapor yalnızca Duvar Tipi Split klimaları kapsamaktadır.

GfK Perakende Panel verilerine dayalı tahmini Pazar büyüklüklerdir.

GfK Panel Araştırmaları temeline dayanan tablolara ilişkin metodolojik ihtiyaçlar söz konusu olursa bilgi vermenizi rica ederiz.

GfK Türkiye Araştırma Hizmetleri A.Ş

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*