Beyaz eşya bayileri sektörün sorunlarını konuştu, e-ticaret gündeme oturdu

Dayanıklı Tüketim ve Beyaz Eşya Perakendecileri Derneği (Beyper) 2021 yılının ilk toplantısını 6 Ocak 2021 tarihinde online olarak gerçekleştirdi. Türkiye’nin farklı bölgelerinden, farklı markalarla birlikte çalışan bayi üyelerin katıldığı toplantıda sektörün sorunları, 2020 değerlendirmesi ve 2021 yılında yapılması düşünülenler konuşuldu. Toplantının ana gündemini beyaz eşya bayilerini son dönemde oldukça zora sokan e-ticaret oluşturdu.

Yaklaşık 40 Beyper üyesinin katılım gösterdiği toplantı dernek başkanı Ali Yıldız’ın konuşması ile açıldı. 2020 yılının genel olarak değerlendiren ve yeni yıla dair görüşlerini açıklayan Yıldız, bu zorlu dönemde birçok bayinin ayakta kalmayı başardığını, bazılarının ise işlerini yürütmekte zorlandığını ifade etti. Perakendeciliği iyi yapanların yeni yılda da büyümeye devam edeceklerini söyleyen Yıldız, pandeminin etkilerinin beklenenden daha uzun sürebileceğini ve herkesin buna hazırlıklı olması gerektiğini vurguladı.

Daha sonra derneğin Yönetim Kurulu Üyesi ve Dağıtım Kanalı Dergisi İmtiyaz Sahibi Yıldırım Söylemez söz aldı ve öncelikli olarak geçen yıl içerisinde Covid-19 sebebiyle hayatını kaybeden Beyper üyelerine Allah’tan rahmet dilediklerini söyledi. Beyper’in, sektörün omurgasını oluşturan bayilerin ortak sesi olduğunu dile getiren Söylemez, toplantı öncesinde kendisine ulaşan BSH CEO’su Gökhan Sağın ve Vestel Yurtiçi Satış GMY Tarık Leloğlu’na teşekkür etti ve mesajlarını okudu. BSH Türkiye CEO’su Gökhan Sığın mesajında pandemi döneminin tüm dünya için gerek sağlık gerekse ekonomik olarak zorlu geçse de, evde kalmanın yoğunlaştığı bu dönemde, tüketicilerin evdeki beyaz eşyaları yeniden keşfettiği bir dönem olarak belirginleştiğini ifade etti: Evde farklı yemek lezzetlerini deneyimlemek, fırında ekmek yapmak ,büyük alışverişleri tek seferde yapma ihtiyacıyla buzdolabının yoğun kullanımı, uzun süreli gıda depolamak için artan derin dondurucu  ihtiyacı ön plana çıktı. Hijyen ve temizlik odağının ve evde geçirilen zamanın artmasıyla birlikte bulaşık, çamaşır ve kurutma makinesi kullanımı sıklaştı.”

2020 yılının, hem ülkemizin hem de dünyanın salgın, deprem, yangın ve sel gibi afetler ile baş ettiği bir yıl olduğunu vurgulayan Vestel Yurtiçi Satış GMY Tarık Leloğlu ise ekonomiyi de yakından etkileyen tüm bu olaylara rağmen, tüketici ihtiyacını anlayan ürünler ve güçlü bir bayi ağı ile sektörün çok başarılı bir yılı geride bıraktığını söyledi: “Çok ciddi cirosal büyümeler yakaladık. 2021 yılı da salgın nedeniyle kısıtlar ile başlamış da olsak, unutmamalıyız ki, büyük kriz dönemleri herkes için başarısızlık getirmiyor. Aksine krizi fırsat bilip, olumsuzluklarını lehine çevirenlerin başarı hikayelerine tanık oluyoruz. Şimdi, ertelenen ihtiyaçların karşılanacağı, özellikle Mart ayı itibari ile perakende rüzgarı ile de desteklenecek çok güçlü bir yıla başlıyoruz.”

Mesajların ardından toplantıya katılan bayiler sırasıyla söz aldılar ve gündeme dair görüşlerini, çözüm önerilerini, yaşadıkları sıkıntıları, 2020’in değerlendirmesini ve yeni yıl için plan ve stratejilerini paylaştılar. Öne çıkan başlıklar ve görüşler ise genel olarak şöyle sıralandı;

– Ali Yıldız: “Beyaz eşya satışları olarak iyi bir yıl geçirdiğimizi söyleyebilirim. İhracat anlamında da iyi bir yıl geçirdik aslında. Fabrikalar için de karlı bir yıl oldu. Şimdi herkes giderleri kısmaya çalışıyor. Bu bizler için de geçerli. Her şeyin fiyatı yükseliyor. Beyaz eşya sektörüne de yansıyacak bunlar. Giderleri yönetmek bayiler için çok önemli olacak. Bunun yanında internet satışları yüzde 5’lerden yüzde 10-11’lere çıktı. Burada bayilerimizi koruyabilmek için fiyat konusunu çözmemiz gerekiyor firmalarla. Markalarla bunları konuşacağız. Perakende Yasası çok önemli. Bazı marketler büyük marjlarla ürün satın alarak daha uygun fiyatlara veriyorlar. Ürün kıyaslandığında tüketici bizden o fiyatları talep ediyor. Devletin yetkilileri ile görüşüp ortak karar almamız gerekiyor. Yılın ilk 6 ayında bunları çözmeliyiz.”

– Bekir Akarçay: “2020’den daha iyi geçireceğimiz bir sezon beklentimiz var. Enflasyonla çalışma yıllarını hatırlamamız gerekiyor. Gider kısmını da yönetmemiz gerekiyor. El birliği ile internetin nasıl önüne geçebiliriz.

– Ercan Aygün: “Geçmişte pazarda sadece bizler satış yaparken şimdi rakiplerimiz çok çoğaldı. İndirim mağazaları, online, zincir mağazalar var. Şirketler pastayı böyle paylaştırdığı zaman kendimize yer açmaya çalışıyoruz. Online en tehlikeli kanallardan biri oldu. Şirketlerle görüşüp bilinirlik ve ağırlığımızı koymamız gerektiğini düşünüyorum.”

– Devrim Ekinci: “Fiyat artışları ve ürün tedariğinde yaşanan sürecin nasıl doğru yönetilmesi gerekiyor bunu konuşmamız gerekiyor. Pandemide fabrikaların stokları yüzünden sorun yaşandı. Burada önemli olan ürün tedariğini çok iyi yapabilmek.”

– Ergin Kaç: “2021’de öne çıkacak şey pandeminin seyri. İnsanların sokağa çıkma ve caddede dolaşma durumunu çok etkiliyor. AVM’lerde çok az insan oluyor. Geçen yıl gibi bu yılda zorlu geçecek.”

– Ali Birdane: “Firmalar dolar kurunu kullanıyorlar. Satılan mallarda fiyat yükseltip satılmayanlarda indirim yapıyorlar. Beyper bu anlamda önemli işler yapıyor. Sektörümüz biraz sahipsiz gibi. Her market her şeyi satıyor.”

– Faruk Seydan: “İnterneti düzgün yürüten bir Koç Grubu var. Bizim de bayiler olarak diğer firmalara bu işin nasıl yapılacağını göstermemiz gerekiyor.”

– Fatih Müftüoğlu: “Bu organizasyonu güçlendirmemiz gerekiyor. İnternet satışlarında  çok sert bir rekabet var. Büyük grupların bununla ilgili bir şeyler yapıyorlar. Perakende Kanunu’nın çıkması bizim gibi bayilerin ayakta kalması için çok önemli.”

– Taner İnci: “Bu yıl online kanallardaki durumu sürekli şekilde gündeme getirmenin faydalı olacağını düşünüyorum. Markalar kendi ürünlerindeki kampanyaları sürekli internete taşıyorlar. Tüketiciye mağazalardaki kampanyaların da online kanallardan aşağı kalır yanı olmadığı söylememiz gerekiyor.

– Zafer Parmaksız: “Beyaz eşyada orta ve ortanın biraz üzerinde bir yıl geçirdik. 2021 yılında iyi bir büyüme hedefliyoruz. İnternet satışı kanayan bir yara. Firmalar da internet satışına ağırlık veriyorlar. Güçlü durursak bunun da üstesinden gelebileceğimizi düşünüyorum.”

– İslam Özaltın: “Ürün tedariği konusunda sıkıntılar oluyor. Firmalar da perakendecilere yakın davranıyorlar. Bizler bağlı bulunduğumuz STK’larda TOBB’lara giderek marketlerde sadece gıda ürünlerinin satılması gerektiğini bildirmeliyiz.”

– Mustafa İskenderoğlu: “Zor bir yıl geçirdik. AVM’ler derken internet her şeyin önüne geçmeye başladı. Markalar nasıl hareket ederler gelecekte bilmiyorum ama bugün baktığımızda internete büyük ağırlık veriyorlar.”

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*