Bayiler çok dikkatli hareket etmeli ve gelir-gider dengesini çok iyi kurmalı

Beyper Başkanı Ali Yıldız

Beyper Başkanı Ali Yıldız 

Covid-19 salgını sağlığın haricinde ekonomik olarak da derin etkiler yaratıyor. Özellikle perakende sektörü salgından yakın derecede etkileniyor. Sizce salgının perakendeye etkisi nasıl oldu?

Beyaz eşya satışlarına baktığımızda birinci dönem geçen yıla oranla satışlar yükseldi. Ortalama olarak yüzde 8-10 arası bir artış oldu. Ama Mart ayının ortalarında başlayan Covid-19 ile birlikte ikinci dönemde; Nisan, Mayıs, Haziran aylarında satışlar, AVM’lerin de kapalı olması ile birlikte düşecektir. Ama net rakamları Haziran ayı sonunda söyleyebiliriz. Yüzde 30-60 arası bir düşüş olacaktır. Ama daha net değil. Üçüncü çeyrek de biraz yükselme olur. İkinci dönemde durdurulan ihtiyaçlar bu dönem ve sonrasında artacaktır.

Covid-19 salgını sonrasında perakende dünyası nasıl değişecek ve şekillenecek?

İnsanlar mağazalara gidemeyince, AVM’ler de kapalı olunca satışların büyük çoğunluğu internet üzerinden gerçekleştiriyor. Firmalar 5 yıl sonra ulaşılacak internet hedeflerine çok hızlı ulaştılar. İnternet satışları da arttıkça ve insanlar buna alıştıkça şubelerin kapanması gerekliliği ortaya çıkabiliyor. Türkiye’de bayi yapılanması çok gelişmiş durumda. Burada kar etmeyen mağazaları kapatacaktır herkes. Bu alışkanlık zinciri olanların küçülmesi gibi bir etkiye neden olacaktır. AVM’lerde de satışlar aşağı doğru düşebilir. İnsanlar hijyen ve sağlık kurallarını düşünerek AVM’lere çok girmeyebilir. Burada satışların etkileneceğini düşünüyorum. İş yapmayan AVM’ler de mevcut. Bir bölümü işlerini yapamıyor. Burada da belirli bir hacme sahip olan AVM’ler ayakta kalacaktır. Şubeleşmede bir azalma olacaktır. Ancak pazar 2021’de kendi satışlarını yakalayacaktır. Bayiler şu anda çok dikkatli şekilde hareket etmeli, gelir-gider dengesini çok iyi kurmalı. Satışlar sonuçta yıl sonunda kendi açığını kapatacaktır. Çünkü bekletilen ihtiyaçların bir şekilde karşılanması gerekiyor.

Tüketicilerin davranışlarında nasıl değişiklikler bekliyorsunuz? Sizce perakende firmaları buna karşılık nasıl hareket etmeliler?

İnternette yapılan satışlar, fiyatlara bakıldığında toptan fiyatların altında kalabiliyor. Bunlar karlılığı düşüreceği için firmalar da kendi kabuğuna çekilecekler. Büyük bir iş kaybı oluşacak, hem işsizlik artacak hem de firmalar küçüleceği için bu iş büyük perakendecilere yarayacak. Bunların hem internet satışları var hem de rekabet güçleri çok yüksek. Bu arada zararlı çıkacak olan küçükler olacak. Bu bir süreç. Tüketici eğilimlerine de bakmak gerekiyor. Kısa vadede çok gezmeden ihtiyaçlarını karşılamak isteyeceklerdir. İnternete döneceklerdir. AVM’ler biraz kan kaybederken cadde mağazaları çıkışa geçecektir.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*