Tüketicilerin dikkat etmesi gereken en önemli konu doğru klima seçimi

HTS Teknik Hizmetler A.Ş. Genel Müdürü Chiheb İsmail

Türkiye klima pazarı konusundaki genel görüşlerinizi alabilir miyiz?

Türkiye’de klima pazarında ciddi bir rekabet var. Dünyanın en iyi markaları hem kendi markaları ile satılıyor hem OEM olarak satılıyor, dünyada klima üretici sayısı onlar mertebesindeyken, Türkiye de satılan klima marka sayısı yüzler seviyesinde. Türkiye pazarında kalıcı olmak için müşteri memnuniyetini sağlamak çok önemli. Müşteri memnuniyeti birkaç unsurun gerçekleşmesi ile sağlanıyor; ilk önce satış esnasında müşterinin ihtiyacına göre doğru ihtiyacı belirleyip doğru ürünü teklif etmek gerekiyor. Klimayı diğer ürünlerden farklı kılan şey, ihtiyaca göre çok alternatif olması. Doğru kapasite seçiminin yansıra, klimanın tipi önemli. Kimi müşterinin ihtiyacı portatif klima kiminin duvar tipi split veya multisplit, kimine salon tipi, kaset tipi veya VRF önermek gerekiyor. Bunun için satışı yapan personel Teknik olarak donanımlı olması gerekiyor ve müşteriden doğru verileri alıp doğru alternatifleri sunması gerekiyor. Ücretsiz montaj hizmeti veriliyorsa, satış esnasında taahhüt edilen şartlarda hizmetin sağlanması gerekiyor. Burada hem taahhüt edilen montaj süresine uymak gerekiyor hem de ücretsiz montaj kapsamına giren hizmetlerin verilmesi gerekiyor. Eğer bağlantı borusu uzunluğu için bir üst sınır varsa, bunun montaj esnasında değil, satış esnasında bildirilmesi gerekiyor. Müşteri memnuniyetinin üçüncü önemli ayağı, ürünün uzun süre aynı performansla kullanılması ve bir süre sonra arızalanması halinde hızlı ve uygun fiyatlı bir hizmet alınması.

Türkiye klima pazarı konusundaki genel görüşlerinizi alabilir miyiz? Türkiye’de klima pazarında ciddi bir rekabet var. Dünyanın en iyi markaları hem kendi markaları ile satılıyor hem OEM olarak satılıyor, dünyada klima üretici sayısı onlar mertebesindeyken, Türkiye de satılan klima marka sayısı yüzler seviyesinde. Türkiye pazarında kalıcı olmak için müşteri memnuniyetini sağlamak çok önemli. Müşteri memnuniyeti birkaç unsurun gerçekleşmesi ile sağlanıyor; ilk önce satış esnasında müşterinin ihtiyacına göre doğru ihtiyacı belirleyip doğru ürünü teklif etmek gerekiyor. Klimayı diğer ürünlerden farklı kılan şey, ihtiyaca göre çok alternatif olması. Doğru kapasite seçiminin yansıra, klimanın tipi önemli. Kimi müşterinin ihtiyacı portatif klima kiminin duvar tipi split veya multisplit, kimine salon tipi, kaset tipi veya VRF önermek gerekiyor. Bunun için satışı yapan personel Teknik olarak donanımlı olması gerekiyor ve müşteriden doğru verileri alıp doğru alternatifleri sunması gerekiyor. Ücretsiz montaj hizmeti veriliyorsa, satış esnasında taahhüt edilen şartlarda hizmetin sağlanması gerekiyor. Burada hem taahhüt edilen montaj süresine uymak gerekiyor hem de ücretsiz montaj kapsamına giren hizmetlerin verilmesi gerekiyor. Eğer bağlantı borusu uzunluğu için bir üst sınır varsa, bunun montaj esnasında değil, satış esnasında bildirilmesi gerekiyor. Müşteri memnuniyetinin üçüncü önemli ayağı, ürünün uzun süre aynı performansla kullanılması ve bir süre sonra arızalanması halinde hızlı ve uygun fiyatlı bir hizmet alınması. Tüketicilerin satın alma eğilimleri konusunda neler düşünüyorsunuz? Her üründe olduğu gibi, tüketici klima satın alırken, ürün fiyatına, marka bilinirliğine, klimanın özelliklerine ve satıcı yönlendirmesine bakar. Klimaları, özellikle beyaz eşya ve elektronik ’ten ayıran en önemli unsur, marka bilinirliğinin payının çok yüksek olmaması. Müşteri beyaz eşya almaya giderken aklında bir marka oluyor ve bu tercihi değiştirmek her zaman kolay olmuyor, Klima seçiminde ise satıcının tavsiye ettiği marka satın alma eğilimindeki en önemli faktör. Bunun dışında, Türkiye de müşteri algısında 3 farklı klima seviyesi var, en üst sıralarda Japon menşeili veya Japon markaları, ikinci sırada Türk menşeili, üçüncü sırada ise Çin menşeili klimalar. Özellikle birinci ve üçüncü seviye müşteri kitlesi birbirinden farklı ve kolay kolay bu 2 seviye arasında geçiş olmuyor, bunun da ana nedeni fiyat farkının çok olmasıdır. Klima seçiminde bir diğer önemli faktör, klima seçimi genellikle erkek tarafından yapılması. Beyaz eşya mutfakta kullanılmasından dolayı daha çok kadınlar tarafından seçilir. Klima ürünlerinde satış sonrasında en çok hangi şikayetler size ulaşıyor? Klima arızalarını bu şekilde sıralayabiliriz: hatalı kapasite seçimine bağlı ürünün ısıtmaması veya soğutmaması ayrıca, küçük kapasite kullanılması halinde kompresörün sürekli devrede olmasından dolayı ürünün arızalanması, elektrik dalgalanmalarına bağlı, elektronik kart arızaları Türkiye de sıkça görülen problemler ve montaj hatalarından kaynaklanan arızalar: Suyun akması, gaz kaçağı vs.

Her üründe olduğu gibi, tüketici klima satın alırken, ürün fiyatına, marka bilinirliğine, klimanın özelliklerine ve satıcı yönlendirmesine bakar. Klimaları, özellikle beyaz eşya ve elektronik ’ten ayıran en önemli unsur, marka bilinirliğinin payının çok yüksek olmaması. Müşteri beyaz eşya almaya giderken aklında bir marka oluyor ve bu tercihi değiştirmek her zaman kolay olmuyor, Klima seçiminde ise satıcının tavsiye ettiği marka satın alma eğilimindeki en önemli faktör. Bunun dışında, Türkiye de müşteri algısında 3 farklı klima seviyesi var, en üst sıralarda Japon menşeili veya Japon markaları, ikinci sırada Türk menşeili, üçüncü sırada ise Çin menşeili klimalar. Özellikle birinci ve üçüncü seviye müşteri kitlesi birbirinden farklı ve kolay kolay bu 2 seviye arasında geçiş olmuyor, bunun da ana nedeni fiyat farkının çok olmasıdır. Klima seçiminde bir diğer önemli faktör, klima seçimi genellikle erkek tarafından yapılması. Beyaz eşya mutfakta kullanılmasından dolayı daha çok kadınlar tarafından seçilir.

Klima ürünlerinde satış sonrasında en çok hangi şikayetler size ulaşıyor?

Klima arızalarını bu şekilde sıralayabiliriz: hatalı kapasite seçimine bağlı ürünün ısıtmaması veya soğutmaması ayrıca, küçük kapasite kullanılması halinde kompresörün sürekli devrede olmasından dolayı ürünün arızalanması, elektrik dalgalanmalarına bağlı, elektronik kart arızaları Türkiye de sıkça görülen problemler ve montaj hatalarından kaynaklanan arızalar: Suyun akması, gaz kaçağı vs.

Tüketicilerin klima alırken nelere dikkat etmeleri gerekiyor?

Tüketicilerin dikkat etmesi gereken en önemli konu doğru klima seçimi. Örneğin ortam sessiz ise klimanın ses seviyesi bir tercih nedeni olmalı ama ortam sesli bir işyeri ise bu özelliğe hiç bakılmayabilir veya örneğin uzun bir üfleme mesafesine ihtiyaç varsa salon tipi klima seçilebilir. Her koşulda dikkat edilmesi gereken bir konu ise klimanın enerji verimliliği. Klimaların enerji verimliliğini öğrenmek için enerji sınıfı veya EER ve COP değerlerine bakılabilir. COP değeri 5 olan bir klima, 1 Kwatt elektrik harcadığında 5 Kwatt enerji sağlıyor. Bu arada klimaların farklı şartlardaki enerji verimliliği de önemli olduğundan sezonsal verimliliğe (SEER) de bakmak gerekir. Klima alırken tabii ki her dayanıklı tüketim ürününde olduğu gibi servis altyapısına bakmak ve distribütör firmanın geçmişine ve müşterisine verdiği önem.

Tüketicilerin klimaları kullanırken nelere dikkat etmeleri gerekiyor?

Klima kullanırken en önemli konu bakımın zamanında yapılması. Filtre temizliği müşteri tarafından her sezon başında yapılması gerekiyor, çok tozlu ortamlarda ise daha kısa aralıklarla yapılmalı. Ayrıca ortamın temizliğine göre 1, 2 veya 3 yılda bir evaporatör ve kondenser temizliğinin kalifiye bir servis tarafından yapılması gerekir. Bir diğer önemli bir konu ise set edilen sıcaklığın çok yüksek veya çok düşük olmamasıdır. Çoğu kullanıcı ısıtma modunda 30 C, soğutma modunda ise 16 C de klimalarını kullanıyor bu da kompresörün durmadan çalışmasına ve kısa sürede arızalanmasına neden oluyor.

Klima satışları sonrası montaj süresince ne türlü sorunlarla karşılaşıyorsunuz?

Bunun çözümü için önerileriniz var mı? Montajda karşılaştığımız sorunlar genellikle uygun klima seçilmemesi, müşterinin klima montajı için düşündüğü yerin uygun olmaması, ilave borulama ücretinin müşteri tarafından kabul edilmemesi, elektrik tesisatı ve dekor işlerinin ücretsiz olmasının talep edilmesi. Bu sorunların önüne geçmek için en önemli adım, bir teknisyen tarafından keşif yapılması veya satışın tecrübeli ve teknik bilgisi olan bir personele yaptırılması.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*