Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı: “Yurt dışında hangi restoran ya da kafeye giderseniz gidin mutlaka bir Türk kahvesi isteyin”

Türk kahvesi, Türkiye'nin ve daha geniş bir coğrafyanın kültürel mirasının önemli bir parçasıdır. Bu eşsiz içecek, yüzyıllardır Türk mutfağının ayrılmaz bir parçası olarak kabul edilmektedir ve kendine özgü bir ritüel ve sosyal deneyim sunar. Türk kahvesi, Osmanlı İmparatorluğu döneminden günümüze uzanan zengin bir geçmişe sahiptir. İlk kez 16. yüzyılda İstanbul'da popüler hale geldi ve daha sonra Osmanlı İmparatorluğu'nun sınırları içinde ve ötesinde yayıldı. Bu içeceğin popülerliği, Osmanlı İmparatorluğu'nun farklı kültürlerini ve topluluklarını bir araya getiren ve onların günlük yaşamının vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Türk kahvesi sadece bir içecek değil, aynı zamanda sosyal bir etkileşim biçimidir. İnsanlar sık sık aileleriyle, arkadaşlarıyla veya iş arkadaşlarıyla buluşup Türk kahvesi içerler. Bu buluşmalar, sohbet etmek, hikayeler anlatmak ve gelenekleri paylaşmak için bir fırsat sunar. Türk kahvesinin dünyada markalaşması ve bir kültür öğesi olarak konumlandırılması için ortaya konan oluşumlardan biri de Amerika’da Turkish Coffee Lady Vakfı Kurucu Başkanı Gizem Şalcigil White, Murat Kolbaşı ve Mikro Sanat Ustası Hasan Kale ile birlikte yürütülüyor. Türk kahvesi kültürünün gastronomik değerinin arttırılması, etkili tanıtımının yapılarak kahve denilince akıllarda Türkiye çağrışımı yapması, ve ülkemizin marka değerine katkıda bulunulması amacıyla gerçekleştirilen bu oluşum hakkında detayları bu röportajlarımızda bulabilirsiniz.

Bu cümle ilk okunduğunda bir Türk kahvesi markasının sloganı gibi dursa da işin aslı tam olarak öyle değil. Sözlerin sahibi Türkiye’nin en önemli küçük ev aletleri markası Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı. Türk kahvesine gönül veren Kolbaşı, Türk kahvesi kültürünün dünyada tanınması için bireysel ve şirketi aracılığıyla birçok projeye imza atarken, DEİK Yönetim Kurulu Üyesi, DEİK/Türkiye-Asya Pasifik İş Konseyleri Koordinatör Başkanı ve DEİK/Türkiye-Hong Kong İş Konseyi Başkanı gibi unvanlarının yanına “Türk Kahvesi gönüllüsü”nü de ekleyeceğini bilmiyordu. Arzum’un, Turkish Coffee Lady Vakfı iş birliğinde hayata geçirdiği projeleriyle bu ünvanı sonuna kadar layıkıyla taşıyan bir isim. Kolbaşı’nın Türk kahvesinin tanıtımı için yaptıkları bunlarla da sınırlı değil.

Gelin şimdi hep birlikte, kültürümüzün en önemli değerlerinden biri olan Türk kahvesinin dünyaya daha iyi anlatılması ve tanıtılması için Murat Kolbaşı ve Arzum’un neler yaptığını kendi ağzından dinleyelim.   

“Türk kahvesinin Türk lokumu kadar talep görmesi en büyük isteğimiz”

Bu topraklarda yüzyıllardır içilen Türk kahvesi, hayatımızın asırlardır vazgeçilmezi. Bazılarımızın çalışma, bazılarımızın sohbet arkadaşı. En köklü gelenek ve göreneklerimizin olmazsa olmaz bir parçası. Hayatımızda bu denli yer edinen bir kültürün de sadece ülkemizde değil dünyada da tanınması en büyük amacımız. Hatta Türk kahvesinin Türk lokumu kadar talep görmesi en büyük isteğimiz. Bu isteğimize ulaşmak için de her yerde “Yurt dışına hangi restorana, kafeye giderseniz gidin mutlaka bir Türk kahvesi isteyin” diyorum. Bu sayede Türk kahvesi içemesek bile gittiğimiz yabancı ülkelerde kahvemizin ismini duyuracağımıza ve talep oluşturacağımıza inanıyorum. İstiyorum ki tüm dünya, Türk kahvesinden haberdar olsun. Kahvesini içerken de benim yaşadığım hazzı, keyfi yaşasın. Bunun içindir ki; çok değerli kültürümüz Türk kahvesini tüm dünyaya yaymayı kendime ve Arzum’a misyon edindim.

“Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği’nin (TKKAD) kurulmasındaki çalışmalarım her zaman gurur kaynağım olacak”

Kahve kültürünün dünyaya tanıtılması adına çok fazla çalışsam da Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği’nin (TKKAD) kurulmasındaki çalışmalarım her zaman gurur kaynağım olacak. Derneğimizi, Türk kahvesinin kültürel değerinin ulusal ve uluslararası bilinirliğine katkıda bulunmak isteyen gönüllülerin bir araya gelmesiyle 2008 yılında kurduk. Bu geleneğin gelecek nesillere aktarılması için dernek olarak pek çok festival, eğitim seminerleri, paneller ve söyleşiler düzenledik. Altı farklı kitaba imza attık. UNESCO’nun Türk kahvesini, ‘Türkiye’nin somut olmayan kültürel bir değeri’ olarak tescillemesinde ve 5 Aralık’ın, Dünya Türk Kahvesi Günü olarak kutlanmasında da derneğimizin büyük emekleri var. Yine derneğimizin Safranbolu Türk Kahve Müzesi, İstanbul Kahve Festivali gibi projelere de destekleri bulunuyor.   

“Meydan Arzum OKKA’nın’ dedik”

Arzum olarak Türk kahvesi denildiğinde akla ilk gelen markalardan biriyiz. Bu lütfa layık olabilmek adına da Türk kahvesi geleneğimizin dünyaya tanıtılması için Arzum OKKA ile de onlarca projeye hayat verdik. İlki 2020, ikincisi 2021 olmak üzere Türk kahvesini iki kez gururla New York’a taşıdık. Arzum OKKA ile 2021’de Amerika’da New York Times Meydanı’ndaki en ünlü yapılardan NASDAQ binası giydirme çalışmasıyla ‘Meydan Arzum OKKA’nın’ dedik. Aynı misyon doğrultusunda Turkish Coffee Lady Vakfı ile iş birliği gerçekleştirdik. Vakfın 2021’de, Türkiye’nin sekiz farklı şehrinde çektiği, bizim de ana sponsorlarından biri olduğumuz “Başlangıç: Anadolu’nun Türk Kahveleri Öyküleri” belgeselini herkese izletmek için 2022’de yoğun çaba harcadık. Belgeselin gösterimi, Hollywood’da gerçekleştirildi. Belgesel, dünya turnesi kapsamında ‘Türk Mutfağı Haftası’nda Los Angeles ve San Diego’da gerçekleşen etkinliklerle tanıtıldı. 20 Mayıs’ta Los Angeles Başkonsolosluğu ev sahipliğinde bir lansman gerçekleştirdik. 22 Mayıs’ta Long Beach’teki Türk Festivali’nde, 24-25 Mayıs tarihlerinde House of Turkey iş birliğinde San Diego’da belgeselimizi Amerikalı kahveseverlerle buluşturduk. Tüm gösterimler, Türk kahvesini sanatla bağdaştıran ünlü micro art ve minyatür sanatçısı Hasan Kale’nin kahve ile icra ettiği sunumlarla zenginleşti.

Elon Musk’ın annesi Maye Musk ve Tülin Şahin, sosyal medyada Türk kahvesiyle buluştu

Arzum OKKA olarak 2022 Dünya Türk Kahvesi Günü özelinde pek çok etkinlik gerçekleştirdik. Turkish Coffee Lady ile birlikte, Arzum OKKA ile pişirilmiş Türk kahvesi tadımları yaptık. Ürdün’de ICoffee şubelerinde üç gün kahve tadımının yanı sıra Almanya’da dünyaca ünlü Alman şef Alex Wahi’nin Türk kahveli tiramisu yaptığı özel bir etkinlik gerçekleştirdik. Ünlü model Tülin Şahin ile Tesla, SpaceX ve Twitter’ın CEO’su Elon Musk’ın annesi Maye Musk’ı sosyal medyada buluşturduk. İki ünlü ismin Instagram’da, Arzum OKKA yanında, ellerinde Türk kahvesi eşliğinde yaptıkları paylaşımlar takipçilerden binlerce beğeni aldı. Türk kahvesinin İstanbul’da ilk kavrulduğu yer olan Beta Han’da, “Türk Kahvesi’ne Ahde Vefa” etkinliği düzenledik ve “Osmanlı’da Kahve Seremonisi”ni canlandırdık.  Yine dünyanın takip ettiği kahve ile anılan birçok etkinliğe katılarak dünyanın dört bir yanından gelen misafirleri Türk kahvesi ile tanıştırdık.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*