Yorglass Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Semavi Yorgancılar: “Yorglass’ın şirket kültürünün temellerini inovasyon oluşturuyor”

“Pazar payımız Türkiye’de %50 üzeri Avrupa’da ise %30. 2022 yılını ortalama kur ile 185 milyon dolar ciro ile kapatmayı planlıyoruz. İhracatımız ise 80 milyon dolar. Bu çalışmalarımız sonucunda da İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından hazırlanan Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2021 Araştırması’nda 21 basamak yükselerek, 405’inci sıraya yer almanın gururunu yaşadık.”

Endüstriyel cam alanında Türkiye’nin en büyük ve önemli firmalarından biri olan Yorglass yaptığı çalışmalarla büyümesini sürdürüyor. Genel olarak şirketin bulunduğu konum ve güncel olarak yaptığı çalışmalardan bahseder misiniz?

48 yıllık sektörel tecrübemiz ve birikimimiz ile endüstriyel cam işleme ve düz cam ticareti alanlarında faaliyet gösteriyor, sektörde sayısız ilklere imza atıyoruz. Temellerimizi 1974 yılında Yorsan olarak attık, 1989 yılında ise Türkiye’de ilk dekoratif cam üretimini gerçekleştirdik. Ürünlerimizi; Yorglass Ticaret, Yorglass Satina, Yorglass Ticari Soğutucu ve Yorglass Beyaz Eşya iş üniteleri altında Türkiye’nin beş farklı şehrinde yer alan altı tesisimizde üretiyor, geniş ürün yelpazemizle ulusal ve uluslararası müşterilerimize hizmet veriyoruz. Tesislerimizden Yorglass Ticaret ile aralarında düz cam, renkli reflekte, kaplamalı, ayna, lamine ve buzlu camın da yer aldığı zengin bir ürün yelpazesine sahibiz. Yorglass Ticari Soğutucu çatısı altında ise yüksek performanslı teknolojik camların ve sistemlerin merkezinde yer alıyoruz. Bir diğer tesisimiz olan Yorglass Satina, Türkiye’nin ilk dekoratif cam üretim tesisi olarak kuruldu ve bu tesisimizle Karbon Ayak İzi Belgesi’ni alarak çevre duyarlılığımızı vurgulamayı hedefliyoruz. Yorglass Beyaz Eşya ile fırın pano camları, bek tablası, ön kapak camları, fırın iç camları ve buzdolabı raf camı üretimi yapıyoruz.

2022 yılı yerel, bölgesel ve küresel ekonomi açısından oldukça zorlu geçti, geçiyor. Siz firma olarak bu yılı nasıl geçirdiniz, nasıl tamamlıyorsunuz?

İhracat pazarlarımız içinde Avrupa büyük bir paya sahip. Bu noktada Avrupa’daki müşterilerimizin bölgesel alım stratejisi ile taleplerini uzak coğrafyalardan Türkiye’ye doğru kaydırması pazarda bize geniş hareket alanı sunuyor. Yorglass olarak son dönemde pazar büyümesinin çok üzerinde yaptığımız kapasite artışları ile gelen talepleri hızlı bir şekilde değerlendirerek satışlarımızı artırıyoruz. Maliyetlerimizi etkin yönetmek adına çok sayıda verimlilik projesi yürütüyoruz, eş zamanlı olarak geniş küresel tedarik ağımız ile maliyetlerimizi kontrol altında tutuyor ve dijital ekosisteme dahil olarak başarı sağlıyoruz. En büyük zorluğumuz ülke olarak ana ihracat pazarımız olan Avrupa Birliği ülkeleri ile yaptığımız ticaretteki euronun dolar karşısında değer kaybetmesi. Maalesef satış fiyatlarımızı maliyetlerimizin arttığı oranda artıramıyoruz, üstelik kurlar da ihracatçıyı zorluyor. Ancak yine de 2022 yılında aldığımız sonuçlardan oldukça memnunuz ve 2023 yılına daha da umutlu bakıyoruz.

Yorglass’ın kendi sektörü içindeki konumu nedir? Pazar payı, ciro, ihracat vb. bilgileri alabilir miyiz?

Yorglass olarak cam sektörüne öncülük ediyoruz ve bu başarının arkasında da çok güçlü argümanlar var. Öncelikle alışagelmiş misyon ve vizyon kavramlarını kaldırarak yerine “nedenimiz” kavramını konumlandırdık. Çünkü bize göre bir şirketin var olma nedeni, aslında tüm yolculuğunu üzerine inşa ettiği en temel yapı taşıdır. İşte biz de nedenimizi “güvenilir ve global tedarikçi olmak” şeklinde tanımlıyoruz. Üretimi her şeyin üstünde tutuyor, güvenilir ve global tedarikçi konumumuzu korumak adına sürekli artan bir ivmeyle çalışıyoruz. İçerisinde bulunduğumuz ürün segmentlerinde Pazar payımız Türkiye’de %50 üzeri Avrupa’da ise %30. 2022 yılını ortalama kur ile 185 milyon dolar ciro ile kapatmayı planlıyoruz. İhracatımız ise 80 milyon dolar. Bu çalışmalarımız sonucunda da İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından hazırlanan Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2021 Araştırması’nda 21 basamak yükselerek, 405’inci sıraya yer almanın gururunu yaşadık.

Firma olarak ihracat konusunda da ciddi çalışmalarınız var. Bu alanda şirketin genel durumu nedir? Cam sektörünü bu anlamda genel olarak değerlendirir misiniz?

Hızlı, yaratıcı, çözüm üreten, güvenilir ve global bir şirket olma vizyonumuzla, ürettiğimiz zengin ürün çeşitlerimizi hem iç pazara hem de 60’tan fazla ülkeye ulaştırıyoruz. 150’den fazla farklı cam türü ve dünyanın her yerinden 70’in üzerinde tedarikçimiz ile geniş bir alanda hizmet veriyoruz. Özellikle son yıllarda Avrupa’daki pazar payımızı ciddi oranda artırdık. Sektörümüze baktığımızda son iki yılda küresel para arzının yüksek olmasından kaynaklanan çok hızlı bir talep artışı yaşandığını görüyoruz. Bu dönemde, birinci öncelik olan maliyet yerini tedarik güvenliğine bırakırken mevcut ve yeni pazarlarda olağanüstü büyüme fırsatları sundu. Pandemi döneminden itibaren artan ve artmaya devam eden küresel enerji fiyatları maliyetlerimizi olumsuz etkilemeye devam ediyor. Özellikle ihracat pazarlarında artan lojistik maliyetleri bizim gibi yüksek ihracat oranına sahip şirketler için risk oluşturuyor. Buna rağmen ham madde üreticilerini dışarda tutup baktığımızda ihracatta sektöre öncülük ettiğimizi söyleyebiliriz. Ürünler ve pazarlarda yaptığımız çeşitlendirmelerle de satış portföyümüzde katma değerli ürünlerin payını arttırıyoruz. Yorglass’ın hızlı ve çevik yapısı sayesinde müşterilerimize inovatif ürünler sunarak, güvenli global tedarikçi olma iddiamızla emin adımlarla ilerliyoruz.

Teknoloji üretimi ve Ar-Ge konusunda da ciddi anlamda çalışmalar yürütüyorsunuz. Bu yıl içerisinde pazara sunduğunuz ürünler, teknolojiler neler oldu?

Yorglass’ın şirket kültürünün temellerini inovasyon oluşturuyor. Hayata değer katan akılcı ve yeni nesil teknolojik fikirlerin peşinden gidiyor, altı tesisimizdeki çalışmaları bu düşüncenin rehberliğinde yürütüyoruz. Üretim hattımızı teknolojinin ışığında günden güne daha da dijitalleştiriyor; Manisa’daki Ticari Soğutucu ve Satina ile Çerkezköy’deki Beyaz Eşya işletmelerimizde Endüstri 4.0 altyapısına uygun olarak en yeni ve son teknoloji makine parkuruyla üretim yapıyoruz. Bu yıl içerisinde sürdürülebilirliğe daha da çok odaklandık ve Ar-Ge çalışmalarımızı bu eksende kurguladık. Piyasaya sunduğumuz ürünlerde de sürdürülebilirliği ön plana çıkardık. Örneğin, geliştirdiğimiz Safe Sky ürünümüzle kuşlar için uçuş güvenliği sağlıyoruz. Camların üzerindeki özel desenler sayesinde binalar arasında uçan kuşlar tarafından fark edilen camlarımızla yaşanabilecek kazaları yüzde 84 oranında önlüyoruz. Güvenli uçuş imkânı yaratan bu camları oldukça uygun fiyatlarla sunuyoruz. Bizim için ürünün araştırma ve geliştirme aşamasında harcanan maliyet kuşların yaşamından daha önemli olmadığından böyle ürünler geliştirip alıcıyla buluşturmaya devam edeceğiz. İleri dönüşüm (upcyling) projesi olarak hayat geçirdiğimiz ödüllü “cam kaykay” ile de endüstriyel üretimde fire olan malzemenin değerli ürünler için ham madde olabileceğini kanıtlıyoruz. Aynı şekilde kimyasal aşındırma yöntemini kullanan cam üreticileri içerisinde “Karbon Ayak İzi Sertifikası” alan öncü firma olarak ana materyali cam olan akıllı pano ile sürdürülebilirlik ürün gamımızda çeşitlilik sunuyoruz. Çok kolay temizlenen ve manyetik özelliği sayesinde pratik bir kullanım sunan Yorboard, temperli olmasıyla sağlamlığı ve güvenliği maksimum seviyeye çıkarıyor. Yenilebilir enerji kulvarına yön veren solar panel camlarımızla da fark yaratıyoruz. Daha iyi bir dünya hedefi kapsamında yenilenebilir enerjide öne çıkan solar paneller için cam üretiyor; yüksek ısı geçirgenlik performanslı camlarımızla güneş enerjisindeki verimi üst seviyeye taşıyoruz.

Önümüzdeki dönem için nasıl bir strateji ile büyümeyi ve piyasaya hangi ürünleri, yenilikleri sunmayı hedefliyorsunuz?

Yorglass olarak pazar ve müşteri ihtiyaçlarını en ince ayrıntısına kadar analiz ederek yatırımlarımıza devam ediyoruz. Daha fazla üretmek ve ülkemize katma değer sağlamak amacıyla Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nde inşaatı devam eden ve yakın zamanda devreye almayı amaçladığımız yeni yatırımımızla potansiyelimizi artırmak ise en önemli hedeflerimiz arasında yer alıyor. Bu yatırımla istihdamımızı da yüzde 20 oranında artırmayı öngörüyoruz. İstihdamı artırırken şirketimizin aynı zamanda yetenekli ve alanında uzman çalışanlara ev sahipliği yapan bir yapı olmasını da istiyoruz. Yenilikçi İK uygulamalarımız ışığında vizyoner, evrensel değerlere açık, gelişimi önemseyen çalışanlarımızla iletişimimizi güçlendirmeyi hedefliyoruz.

Müşterilerimizin ihtiyaç ve taleplerine hızla çözüm üretmek ve ürünlerimizi çeşitlendirmek adına Ar-Ge laboratuvarı çalışmalarına odaklanıyoruz. Rekabette ve yeni dünya düzeninde dijitalleşmenin ne denli önemli bir role sahip olduğu aşikâr. Bu noktada dijitalleşme yatırımlarımıza da hız kesmeden devam edeceğiz. Bu yılın başında devreye aldığımız ve bizim için katkısı büyük olan SAP projemize de yatırımımız sürecek. Çevreye ve enerji tasarrufuna katkı sağlamak, karbon emisyon oranlarımızı en aza indirmek ve enerji ihtiyacımızın bir bölümünü kendimiz üreterek karşılamak üzere yenilenebilir enerji türlerinden biri olan çatı güneş panelleri yatırımımıza da bu yılın sonunda başlamayı amaçlıyoruz. 6 kıtada 60’tan fazla ülkeye ihracat yapan bir şirket olarak, 2022 yılında ihracat oranımızı yüzde 55’e çıkarmayı hedeflerken gelecek yıl ise bu oranı daha da yukarıya taşımak istiyoruz.

Türkiye cam sektörünün dünyadaki konumu nedir? Bunu güçlendirmek için hangi adımların atılması gerekiyor?

Cam sektörü hem ülkemizde hem de dünyada giderek büyüyen bir sektör. Hatta Birleşmiş Milletler (BM) tarafından 2022 yılı “Uluslararası Cam Yılı” olarak kabul edildi. Bu adım sektörün potansiyelini açıkça ortaya koyuyor. Türkiye’nin ihracatında önemli bir yere sahip olan ve ihracat pazarı sürekli gelişen cam endüstrisinde, yurtiçi talep hemen hemen tümüyle karşılanabilen bir düzeye sahip. Elbette küresel ticaretteki kırılgan yapı, cam dünyasına da sirayet etmiş durumda ancak ticaret her zaman kendine yeni yollar bulur. Ayağa kalkacak yeni modeller ve küresel olarak atılacak ortak adımlarla bu durumun normale döneceğini düşünüyoruz. Ülkemizin stratejik konumuna, yüksek potansiyeline, mühendislik gücüne, genç, dinamik ve yeniliklere açık nüfusuna olan güvenimiz tam, umudumuz büyük. Üstelik pandemide tedarik yollarının değişmesiyle birlikte Çin ve Hindistan gibi çok güçlü pazarların yerini Türkiye almaya başladı ve ülkemizdeki pek çok cam şirketi önemli fırsatlar elde etti. Pazardaki değişimleri doğru okuyan ve hızlı aksiyon alan şirketlerin mevcut koşulları kendi lehine çevirebileceğine inanıyoruz.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*