“Sektörel olarak birleşip sesimizi yükseltmemiz gerekiyor”

“Sektörümüzü çok etkileyen e-ticaret çalışmaları ve zincir marketlerin beyaz eşya ve küçük aletleri satışlarının yapılmaması için ticaret odamız, esnaf ve sanatkarlar odamız oldukça yoğun bir çalışma içerisindeler. Bu iki konu ve durum, perakende mağazacılık sektörünü bitirme aşamasına getirmiş durumda.”

Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi
Beyaz Eşya, Dayanıklı Tüketim ve Mobilya Sektör Temsilcisi
Kadri Kazmacı

Genel olarak Güneydoğu Anadolu Bölgesi ve özellikle de Diyarbakır ve çevresinde beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörünün genel durumunu kısaca değerlendirir misiniz?

Bölgemizde ve özel olarak ilimizde tüm markaların bayilik ve satış ağı bulunmaktadır. Perakende satış konusunda oldukça rekabetli bir ortam bulunmaktadır. Bölgemizin ve ilimizin öteki bölgelerimize nazaran tüketim açısından şanslı bir konumda olduğunu söyleyebiliriz.

Pandemi süreci ile birlikte hem sağlık hem de ekonomik olarak önemli değişimler ve daralmalar yaşandı. Bulunduğunuz bölgeyi genel olarak değerlendirir misiniz? Pandeminin etkileri nasıl yaşandı, yaşanıyor?

Pandemi döneminde hem sağlık hem de ekonomik olarak daralmalar yaşanabiliyor. Çeşitli iflas durumları ve iş yerlerinin kapatılmasına şahit olabiliyoruz. Sadece AVM ve zincir mağazalarda satış yapılarak onlara öncelik tanınması, kapanma günlerinden muaf tutulmaları esnafımızı zor durum bırakıyor.

Tüketicilerin beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörüne yaklaşımları ve bakış açıları nasıl? Son 2 yılı değerlendirdiğinizde nasıl bir değişim görüyorsunuz?

Evin en temel ihtiyaç malzemeleri olan beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörüne oldukça yoğun bir talep söz konusu. Tüm tüketiciler kendi bütçelerine uygun ürünleri alarak onları farklı amaçlarla kullanıyorlar. Tüm markalar özelinde bakıldığında cirolardan ve üretici firmanın bölgesel satış istatistiklerinden genel durumu rahatlıkla görebiliyoruz.

Bölgesel olarak öne çıkan ürün ya da ürün grupları var mıdır? Daha çok tercih edilen ve sevilen ürün ya da ürün grupları hangileri?

Sektörel olarak öne çıkan ürünlerin başında dondurucular ve klimalar geliyor. En çok satılan ürün olarak da sandık tipi derin dondurucuların söyleyebiliriz. Bunun yanında diğer ürün gruplarında da iyi satışlar söz konusu. Ancak genel olarak son 1 yıldaki salgın ile birlikte dünyada ve ülkemizde tüketiciler satın alma yönünden oldukça etkilendiler. Hemen hemen hiç kimse çok mecbur durumda kalmadıkça yeni ürün satın almıyor. Ancak yeni evlenen çiftler mecburi olarak bu ürünleri satın alıyorlar.

Sektörde öne çıkan ve bayileri etkileyen 2 konu e-ticaret satışları ve indirim marketlerinin beyaz eşya ve küçük ev aletleri satışları. Bu konularda bölgenizde bir çalışma yapıyor musunuz? Genel durumu değerlendirebilir misiniz?

Sektörümüzü çok etkileyen e-ticaret çalışmaları ve zincir marketlerin beyaz eşya ve küçük aletleri satışlarının yapılmaması için ticaret odamız, esnaf ve sanatkarlar odamız oldukça yoğun bir çalışma içerisindeler. Bu iki konu ve durum, perakende mağazacılık sektörünü bitirme aşamasına getirmiş durumda. Bu konularda bizler bir yere kadar gidebiliyoruz. Tüm yetkili kurumlar, bağlı bulunduğumuz TOBB ve TESK nezdinde ilgili bakanlıklardaki yetkililerle görüşüyorlar. Ancak sonuç alınamıyor. Bu konuda daha fazla görüşmelerde bulunup bir çare bulmamız gerekiyor. Aksi taktirde bu sektörde hizmet veren esnaf kardeşlerimiz günden güne zor durumda kalıp, zarar ediyorlar. Ciroları düştüğü için de fiyat istikrarları ve rekabet edebilme olanakları günden güne azalıyor.

Beyaz eşya ve küçük ev aletleri alanında faaliyet gösteren şirketler, dernek, birlik, vakıf gibi sivil toplum kuruluşları altında birleşerek sektörün sorunlarını ve çözüm önerilerini tek elden dile getiriyor mu? Bölgesel olarak nasıl yaklaşım var? Bu anlamda ne tür çalışmalar yapılıyor?  

İlimizde beyaz eşya ve küçük ev aletleri, mobilya sektöründe perakende satışı yapan esnaflarımızı bir arada tutabilmek için, pandemi süreci biter bitmez bir dernekleşme çalışmasına gideceğiz. Ayrıca beyaz eşya, mobilya, züccaciye, halı ve avize sektörlerini bir arada tutacağımız bir proje çalışmasını Ticaret Odamız öncülüğünde başlatmış durumdayız. Bu projede tüm bu saydığımız sektörleri kendi içinde barındıracak büyük bir alışveriş merkezi ya da site şeklinde bir yapılanmaya gideceğiz.

Bu şekilde tüketiciler ya da yeni evlenen kişiler iş merkezimize geldiklerinde ihtiyaç duydukları tüm ürünleri ve malzemeleri tek yerden görerek, daha rahat bir şekilde, gezmeden ve yorulmadan alışverişlerini yapabilecekler.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*