Arzum Ticaretten Sorumlu Genel Müdür Serhan Giray: “Kullanıcılar kahve makinelerinde teknolojiye uyumu fazlasıyla aramaya başladı”

Türkiye kahve pazarı ve sektörü hakkında genel görüşlerinizi alabilir miyiz?

Türkiye kahve pazarı özellikle son yıllarda çok hızlı bir büyüme gerçekleştiriyor. Bugün Türkiye’de kahve pazarı 3 milyar TL’yi bulurken, dünyada petrolden sonra en fazla ticari hacmi olan ürün kahve çekirdeği. Türkiye’de 10 yıl önce kişi başı yıllık kahve tüketimi 350 gram civarındayken, bu rakam 1.2 kilogramı aşmış durumda.

Türkiye’ye ithal edilen çiğ kahvede de son 10 yılda büyük bir artış yaşandı. 2011 yılında 17 bin ton olan çiğ kahve ithalatı, 2014 yılında 30 bin tona, 2022’de 70 bin tona ulaştı. Türk kahvesi hâlâ Türkiye’de açık ara en çok tüketilen kahve olarak liderliğini sürdürüyor. Bir araştırma şirketi verilerine göre; Türkiye’de yaklaşık yüzde 70 oranında Türk kahvesi tüketiliyor.

Ayrıca son yıllarda soğuk kahvenin de bu pazardan önemli bir pay aldığını ve pazar payını her yıl büyüttüğünü görüyoruz. Bağımsız araştırma verileri, soğuk kahve pazarının geçtiğimiz yedi yılda yaklaşık altı kat büyüme kaydettiğini ortaya koyuyor. Bu veriler, tüketicilerin soğuk kahveye her geçen gün daha da ilgisinin arttığını gösteriyor. Soğuk kahve sektörü, normal kahve sektörüne göre daha hızlı büyüyor. Sektörün bugünkü büyüklüğü ise 300 milyon TL. Yine Türkiye’de soğuk kahve pazarının, soğuk içecek kategorisinin yüzde 3’lük kısmını oluşturduğunu da söylemeliyiz.

Son olarak sayısı her geçen gün artan zincir kahve mağazaları ile birlikte kahveye ulaşımın kolaylaşması ve tüketici elektroniği sektörünün çok fazla alternatif ürün sunmasıyla pazar yukarı yönlü ivmesini sürdürüyor.

Kahve pazarında tüketicilerin ürünlerinize olan ilgisi nasıl? Hangi ürünleriniz daha çok tercih ediliyor?

Arzum olarak, küçük ev aletleri sektöründe her yıl birçok inovatif ürünümüzü hem ülkemizdeki hem de yurt dışındaki kullanıcılarımızla buluşturuyoruz. Piyasaya ve kullanıcılarımıza sunduğumuz inovatif ürünlerimiz arasında kahve makinelerimiz de oldukça büyük bir yere sahip. Bugün Türk kahvesi makinelerinden filtre kahve makinelerine kadar oldukça geniş bir ürün gamımız bulunuyor. Ürünlerimizi, kullanıcı taleplerini dinleyerek, en son teknoloji ve tasarım trendlerini uygulayarak kullanıcılarımızın hizmetine sunuyoruz. Bu yaklaşımımıza paralel olarak kullanıcılarımızın da ürünlerimize olan ilgisi karşısında oldukça mutluyuz.

Arzum olarak, Türk kahvesi kültürünü dünyaya yayma misyonumuz doğrultusunda geliştirdiğimiz OKKA serisi Türk kahvesi makinelerimiz, yurt içi ve yurt dışı pazarlarda oldukça fazla tercih ediliyor. Şu anda doğrudan 48, online kanal ile beraber 60’tan fazla ülkeye satışımız bulunuyor. Yurt dışı satışlarımızın yüzde 60’ını OKKA serisi ile yapıyoruz.

Tüketicilerin kahve makinelerine genel yaklaşımını nasıl değerlendiriyorsunuz? Tüketicilerin kahve makinelerinden beklentileri ne?

Kahve makinelerine olan talebin, özellikle pandemi sırası ve sonrasında büyük bir hızla yükseldiğini görüyoruz. Bugün bu talep aynı şekilde artarak devam ediyor. Talep artışını destekleyen nedenler arasında; sayısı her geçen gün artan zincir kahve mağazalarıyla beraber kahve çekirdeği ve öğütülmüş kahve satışının yaygınlaşması, kahve makinelerinin her geçen gün giderek teknolojik ve hatta akıllı cihazlara dönüşmesi, ürünlerin ulaşılabilir fiyatı, ürün çeşitliliği ve kolay bulunabilir olması sayılabilir. Yine değişen kullanıcı alışkanlıkları da talebi etkileyen bir diğer faktör.

Kullanıcılar özellikle son yıllarda kahve makinelerinde teknolojiye uyumu fazlasıyla aramaya başladı. Yıllar önce elektrikli cezve ile başlayan kahve makinelerinin teknolojik gelişiminde bugün kullanıcılar daha akıllı çözümler arıyor. Öyle ki insanlar sabah uyandığında hiç uğraşmadan taze pişmiş kahvelerini yudumlamak ya da akşam eve geldiklerinde hazır ve taze pişmiş kahveye ulaşmak istiyor. Ancak kahve pişirmek için ayrıca zaman harcamak istemiyor. Bu beklenti de onları bu konforu sunan cihazlara yöneltiyor. Aynı şekilde kullanım ve temizlik kolaylığı da son yıllarda kullanıcı beklentilerine yansımış durumda. Kahvenin ve kahve içmenin bir kültür ve zevk olduğunu düşünürsek, kullanıcılar bu zevki külfete dönüştürecek hiçbir koşulu kabul etmiyor. Ayrıca son yıllarda özellikle alım gücünde yaşanan düşüş ile birlikte kullanıcıların bir diğer talebi de uzun kullanım ömrü. Kullanıcılar aldıkları ürünü uzun yıllar sorunsuz bir şekilde kullanmak istiyor. Tamir edilebilirlik, servis ve yedek parça temini gibi konular da kullanıcı beklentileri arasında.

Ayrıca son yıllarda tüketici elektroniğindeki birçok üründen beklenen çoklu fonksiyon özelliği, kahve makinelerinde de yaşanıyor. Kullanıcılar artık tek amaç için tek ürün ya da her amaç için ayrı ürün almak istemiyor. Çoklu fonksiyon sunan ürünler kullanıcıların olmazsa olmazları arasında. Kahve tutkunlarının makinelerden bir diğer beklentisi de kişiselleştirilebilme. Kişiselleştirme, kahve makineleri için kulağa uçuk bir beklenti gibi gelse de gerçek kahve tutkunları kahvenin aromasını, pişme süresini ve hatta öğütme boyutunu kendi tercihlerine göre ayarlayabilmek istiyor.

Marka olarak bu alana ne tür yatırımlar yapıyorsunuz?

Arzum olarak, tüketicilerimizin hayatını her alanda olduğu gibi kahve makinelerinde de kolaylaştırmak ve farklı ürünler sunmak adına Ar-Ge çalışmalarımızı her yıl artırıyoruz. AR-GE çalışmalarımızı yıllık ürün bazlı hedefler yerine, 5 yıllık inovasyon stratejimiz ve tüketici trendlerini aynı potada birleştirerek şekillendiriyoruz.

Arzum olarak öne çıktığımız ve yatırım yaptığımız bir diğer konu da kullanıcılarımızı dinlemek. Kullanıcı beklentilerini doğru ölçümlemek ve doğru ürünlerle onların ihtiyaçlarına doğru cevaplar verebilmek için kullanıcılarımızı dinliyoruz. Kullanıcı beklentilerini karşılamak adına, kullanıcılarımıza dokunduğumuz çağrı merkezi, teknik servis, e-ticaret sitesi gibi iletişim kanallarımızda Müşteri Tavsiye Skoru (Net Promoter Score) metodolojisini kullanıyoruz. Yine kullanıcılarımızın beklentilerini daha iyi anlamak adına dijital dinleme araçlarımızdan yararlanıyoruz. Kullanıcılarımızın taleplerini günlük olarak takip ediyoruz. Tüm araçlarımızdan aldığımız geri bildirimlerle beslenip ürünlerimizi ve hizmetlerimizi geliştiriyoruz.

Önümüzdeki dönem için hedefleriniz nelerdir?

Arzum olarak öncelikli hedefimiz dünya markası olmak. Tüm stratejilerimizi bu hedef doğrultusunda kurgulamaya ve uygulamaya devam edeceğiz. Bu anlamda iç ve dış pazarda farklı kültürlere, kültürlerin farklı ihtiyaçlarına, değişen teknoloji ve kullanıcıların değişen yaşam tarzlarına yönelik ürün ve hizmet geliştirme çalışmalarımız aralıksız sürecek. Bu anlamda Ar-Ge yatırımlarımıza, ağırlık vereceğiz. İnovasyonu hizmet ve ürünlerimize daha fazla entegre edeceğiz.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*