2021 yılında ise Türkiye’de toplam 53 milyon dolarlık yatırımı hayata geçireceğiz

Daikin Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Tuncer Gülsaran

Sektörünüz ve Türkiye özelinde değerlendirdiğinizde 2020 yılı kurumunuz açısından nasıl geçti?

Aslında Mart ayı itibariyle yaşanan salgın ve kısıtlama/kapanma tedbirlerinden sonra yılın devamının çok iyi geçmeyeceği düşünülse de 2020’nin İklimlendirme Sektörü için tahmin edilenden daha iyi geçtiğini söyleyebilirim. Bizim bütçe dönemlerimiz 1 Nisan-31 Mart dönemidir ve hazırlıklar da genelde Ocak ayında tamamlanmış olur. Dolayısıyla 2020 yılı bütçe çalışmamızı yaparken pandeminin hayata ve ekonomiye bu kadar hasar vereceğini öngörmeyen bir bütçe yapmıştık, ve 1 Nisan’da neredeyse ticaretin durduğu bir dönemde de yeni bütçe yılımıza başlamış olduk. Öncelikle olağanüstü durum senaryolarımızı, revize edilmiş bütçemizi uygulamaya geçirmeye başladık, sonrasında ise yavaş yavaş normalimize döndük. 2020 yılını da pandemi öncesi hedeflerimizle kapatacağız gibi görünüyor, sadece değişen kurun etkisi olrak karlılık hedeflerimizin altında kalacağız.

Pandeminin hem sağlık hem de ekonomik açıdan büyük etkilerinin olduğu bir yıl geçirdik. Sizce pandemi 2020’yi nasıl etkiledi, 2021 ve sonrası için nasıl değişimler öngörüyorsunuz?

Pandemi aslında tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de pazarın kurallarını değiştirdi. Klima pazarında orta ve üst segment ürünlere olan talepler, değişen ekonomik şartlar sonucunda daha düşük segment ve uygun fiyatlı ürünlere kayarken, ürün ve marka tercihinde fiyatın yanısıra ürünlerin sağlığa etki eden filtrasyon gibi özellikleri satınalma kararında önemli bir yeraldı. Bu arada hava temizleyici ürünlerin pazarı gözle görülür şekilde arttı. Daikin’de de özellikle patentli teknolojilerimizle hem hava temizleme cihazımızın, hem de hava temizleme teknolojilerine sahip, ortamın nem dengesini ayarlayarak hava kalitesini artıran modellerimize olan ilgi arttı.

Kombi pazarında ise dinamikler çok farklı gerçekleşti. Özellikle konut satışlarındaki devlet teşvikleri kombi pazarını ciddi büyütürken bizim de bir anda artan talebe karşılık vermekte zorlandığımız dönemler oldu. Aslında daha da hızlı büyümemize komponent ve ürün tedariğindeki kısıtlar engel oldu diyebiliriz.

Bunun ötesinde uzaktan çalışabilmenin getirmiş olduğu imkanlardan sonra büyük şehirlerden yazlık belde ve evlere kaçışın sonucunda en verimli ve çevreci iklimlendirme yöntemi olan Isı Pompasının Türkiye’de kullanıcılar tarafında yeniden keşfedilmesi de bu ürünlere olan ilgiyi artırdı. Biz de Isı Pompası’nın mucidi olan şirket olarak bu pazardan “tedarik edebildiğimiz kadarıyla” payımızı aldık.

2021 ve ötesinde de artık uzaktan çalışmanın devam edeceği, buna bağlı olarak ev ve yazlık evlerdeki iklimlendirme ihtiyacının artmaya devam edeceğini, iklimlendirmenin sadece ısıtma-soğutma boyutunun değil, sağlıklı ısıtma-soğutma ve doğru hava sağlama ölçeğinde olacağını düşünüyorum.

Bu yıl içerisinde şirketiniz bünyesinde yaptığınız yatırımlar, yeni ürünler, lansmanlar vb. gelişmeler nelerdir?

Daikin geçen yıl sermaye artırımı yapmış ve Türkiye’ye 1 Milyar TL’ye yakın bir sermaye girişi sağlamıştı. Bu yatırımı hem üretim verimliliği ve özellikle ihracata yönelik ürünlerin üretimi için kullandık. Bunun dışında yenilenebilir enerjilerin kullanımı adına Hendek’teki fabrikamızın çatısını güneş panelleri ile donattık ve fabrikamızı doğa dostu enerji ile çalıştırmayı başardık.

2021 yılında ise Türkiye’de toplam 53 milyon dolarlık yatırımı hayata geçireceğiz. Böylece toplam ihracatımızı da 430 milyo dolara çıkarmayı hedefliyoruz.

Ticari yenilik olarak ise 2020 yılında e-ticaret operasyonumuza başladık ve bu operasyonu bayi ve servislerimiz ile tam bir entegrasyon ile gerçekleşir hale getirdik. Bu sayede bayimiz olan bölgelerde Daikin dostlarına 24 saatte teslimat ve montaj işlemini taahhüt edebilecek sistemi kurduk.

Bunun dışında tüm dünyada Arge çalışmalarımız devam ediyor ve hem hava temizleme cihazlarında, hem de çeşitli klima modellerimizde kullandığımız Daikin’e patentli Flash Streamer hava temizleme teknolojisinin, Tokyo Üniversitesi Biyomedikal Bilimler Bölümü ve Okayama Bilim Üniversitesi Mikrobiyoloji Bölümü’nde yapılan testlerde, 3 saat sonucunda koronavirüsü (SAR-CoV-2) yüzde 99,97 oranında etkisiz hale getirdiği onaylandı. Halen Türkiye’de satışta olan bu ürünlerin Türkiye’deki test ve onaylarından sonra iletişimine de başlayacağız.

Genel olarak 2021 yılından beklentiniz nasıl? Bu yıl için hedefleriniz ve genel stratejileriniz neler olacak? Sektörel olarak baktığınızda bu yıl bizi nasıl gelişmeler bekliyor?

Az önce de bahsettiğim gibi kullanıcılarımızı “Doğru Hava”ya kavuşturmak için çalışmaya devam edeceğiz. Dünyanın 1 numaralı iklimlendirme şirketi olarak zaten iklimlendirme sektörünün en kaliteli ürünlerini, kullanıcılarımıza ön koşulsuz 6 yıl garanti ile sunmaya devam ederken artık en iyi ürünü en iyi hizmet ve servis kalitesi ile sunmaya odaklandık. 20121 sonunda da bizi en yüksek tavsiye puanı olan iklimlendirme markası olarak göreceğinizi şimdiden söyleyebilirim.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*