Pandeminin en belirgin etkisi dağıtım kanallarının değişmesi

GoldMaster Genel Müdürü Sinan Bora

Covid-19 salgını sağlığın haricinde ekonomik olarak da derin etkiler yaratıyor. Özellikle perakende sektörü salgından yakın derecede etkileniyor. Sizce salgının perakendeye etkisi nasıl oldu?

Bu süreçte dağıtım kanallarının değişmesi pandeminin en belirgin etkisi oldu diyebiliriz. Teknoloji marketlerin ve mağazaların kapanması ile müşterilerimiz daha çok online tarafa yöneldi. Yine bu süreçte bayi kanalında biraz yavaşlama olmakla birlikte çok uzun sürmeden gidişin normale döndüğünü gördük. Küçük elektrikli ev aletleri sektöründe olmamız ve insanların bu süreçte evde daha çok vakit geçirmeleriyle birlikte küçük ev aletleri tüketiminin devam etmesinin sektörün olumsuz etkilenmesini önlediğini görüyoruz. Tüketicilerin belirli ürünlere ilgisi azalırken bir kısmına olan ilgi arttı ve kendi içinde bir denge kuruldu.

Covid-19 salgını sonrasında perakende dünyası nasıl değişecek ve şekillenecek? 

Tüketicilerin ürünler ile buluştuğu, ürünleri incelediği ve bilgi aldığı birçok noktada sağlık önlemleri ile teknolojik araçların bir araya gelerek yeni uygulamalar kullanılacağını göreceğiz diye düşünüyoruz. Bu önlemler ile tüketicilerin mağaza içindeki temas düzeyini minimuma düşürmek hedeflenecektir. Ödeme yöntemleri, ürün teşhir yöntemleri vb. konular öncelikli olarak ele alınacaktır diye düşünüyoruz. Tüketicilerin mağaza içindeki satın alma alışkanlığı farklı bir dinamik ve bu dinamik ürüne dokunma ihtiyacı ve farklı alternatifleri bir arada görmeye kadar birçok gereksinimi barındırıyor. O nedenle gerekli önlemler alındıktan sonra perakende dünyası kaldığı yerden yoluna devam edecektir.

Tüketicilerin davranışlarında nasıl değişiklikler bekliyorsunuz? Sizce perakende firmaları buna karşılık nasıl hareket etmeliler?

Bu süreç içinde tüketicilerin satın alma alışkanlıklarında çeşitli değişiklikler olmakla birlikte tüm krizler gibi bunun da zaman içinde normalleşeceğini düşünüyoruz. Tabii ki tüketicilerin sağlıkla ilgili hassasiyetleri bu dönemde arttı ve bu hassasiyetlere uygun stratejiler, ürünler ve hizmetler geliştirebilen firmalar ayakta kalmaya devam edecek. Ek olarak gerek müşteriye yönelik iletişim yöntemleri gerek şirket içi uygulamalarında yapacakları değişiklikler ile sürece uyum sağlamak durumunda kalacaklardır.

 Salgın sonrasında AVM’ler, satış ve dağıtım kanalları ve bayi teşkilatlarında da önemli değişimler bekleniyor. Sizce satış, pazarlama ve dağıtımda nasıl bir dünya bizi bekliyor?

Bu sürecin mutlaka tüm satış kanallarına yönelik etkileri olacaktır fakat belirli bir süre içinde bu salgının kontrol altına alınacağını da hesaba katmakta fayda var. Tüketicilerin yıllardır süre gelen alışkanlıklarının bir anda çok keskin şekilde değişeceğini düşünmüyoruz. Mutlaka bu kanalların tümünde ürün teşhirinden satış sürecinde tüketicinin ürünle buluştuğu noktalarda çeşitli uygulamalar ve önlemler göreceğiz. Fakat bu durumun tüm bu kanallara üzerinde negatif etki yaratmaktan ziyade pozitif anlamda bu kanallara olan ihtiyacı daha da arttıracağı kanaatindeyiz. Tüketicilerin ürünlere ulaşması ve bilgi alması noktasında önemli bir işlevi olan dağıtım kanalı çeşitliliğinin tüketiciler için avantaj sağlayarak daha da iyi bir konumda işlevini sürdüreceğini düşünüyoruz.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*