Mottomuz her zaman için “doğru ürün, doğru fiyat ve doğru müşteri

İsmail Korkmaz/ Isparta Davraz Ev Dünyası

Firmanız ve kendinizi tanıtır mısınız?

1999 yılının sonuna doğru Isparta’da beyaz eşya sektöründe faaliyet gösteren Tanıdık A.Ş isimli bir mağazada sadece %1 hisse ile hem ortak hem de aynı mağazada tezgahtar olarak çalışarak sektöre ilk girişimimi yaptım. 2 yıl kadar mağazada çalıştıktan sonra biraz daha işi öğrenmiş oldum ve deneyim kazandıktan sonra 11 Mart 2002 yılında Isparta Davraz Ev Dünyası’nı kurdum. İlk mağazam 73 m2’ydi ve tam 21 yıldır beri beyaz eşya sektöründe faaliyet gösteriyorum. Tesadüf bu ya işimi kurduktan 3 ay sonra mağazama Dağıtım Kanalı dergisi geldi. Bu dergiyi baştan sona kadar detaylı bir şekilde inceleme fırsatını buldum. Dergide hangi markanın hangi ürünü tüketicilerin nezdinde daha çok talep gördüğü yazıyordu, bu detay benim için çok önemliydi. Dergide bu ve bunun gibi sektör hakkında ve sektöre yön veren geniş kapsamlı bilgiler yer alıyordu. Bu bilgiler benim inanılmaz dikkatimi çekti. Hatta işime nasıl yön vereceğimi, nasıl konumlanabileceğimi ve nasıl daha doğru adımlar atacağım konusunda gerçek anlamda bana ilham kaynağı oldu bunu özellikle belirtmek isterim. Geçmiş zaman olduğu için yanlış hatırlayabilirim, yanılmıyorsam şöyle bir detay yazıyordu; küçük ev aletlerinde Arzum lider, süpürgede Fakir lider, ütüde Tefal lider, erkek tıraş makinesinde Philips lider vs.  Tüketiciye doğru ürünü doğru fiyatla sunabilmek benim için çok önemliydi ve bu benim vizyonumdu, bu yüzden Dağıtım Kanalı dergisi hayatımın dönüm noktası oldu diyebilirim. 21 yıldır devam eden bu süreçte aynı çizgiden hiç ödün vermeden ilerleyerek hangi markanın hangi ürünü çok talep görüyorsa bende mağazamda bu ürünleri bu yıllardan beri bulundurmaya çalışıyorum. Şu anda mağazamız 1000m2 olup beyaz eşya, elektronik eşya, küçük elektrikli ev aletleri ve cep telefonu satışı yapmaktadır. 17 çalışma arkadaşım ve 42.000 kayıtlı bizi tercih eden müşterilerimiz var.

Isparta genelinde nasıl bir anlayışla perakendecilik yapıyorsunuz?

Geçmişte çeyizlik anlamında müşterilerimize çok beyaz eşya satmışızdır. Bunun sebebi aileler hem çeyizlik olsun hem de daha kolay ödemek için beyaz eşya alırdı ve aldıkları ürünler bizim depolarımızda bekletilirdi, çünkü bizim gibi küçük şehirlerde böyle mal satılıyordu.

Klasik geleneğimizde kız evi bulaşık makinesi, çamaşır makinesi ve fırın, oğlan evi de buzdolabı ve televizyonu alırdı, yani böyle bir alışkanlık vardı. Önceki ekonomide enflasyon çok yüksek olduğu için ve de müşteriler bize güvendiklerinden dolayı eşyalarını bizim depomuzda tutarak adeta birikim yaparlardı. Günümüzde ise bir tane çeyizlik ürün satamıyoruz maalesef müşteri ürünü en fazla 2 ya da 3 ay bekletiyor, çünkü yeni nesil tüketici birikimlerini beyaz eşyada yapmak istemiyor. Artık evlenecek kişiler ortak alım yapıyor, örneğin bizim sektörden alınan ürünler 200 bin lira tuttu, 100 bin lirasını erkek tarafı, 100 bin lirası kız tarafı ödediği için çeyizlik olayı tamamen kalktı. Ancak durumun böyle olması bizim için bir avantaj oldu çünkü çeyizlik ürünlerin saklanması için depolama maliyetleri çok yükseldi, ayrıca ürünü sattıktan sonra en uygun fiyatla malı yerine koyabilmek, bizim için avantaj.

Doğru ürünü, doğru alımla, doğru fiyatla müşteriyle buluşturmak bizim için önemli çünkü bizim için müşterilerimizin devamlılığı esastır. 21 yıldır her ay düzenli taksit ödeyen hatırı sayılır 42.000 kayıtlı bizi tercih eden müşterimiz var. Müşteri sayımızın %70’i elden taksit ödeme seçeneği ile bizi tercih etmiş olup ayrıca nakit ve kredi kartına yapılan taksitle de ürün satışı yapmaktayız.

Yıllık satış adet ve cironuz hakkında bilgi vermek ister misiniz?

Ciro anlamında paylaşım yapmak etik olmaz ancak şu detayı paylaşmakta sakınca görmüyorum. Ürün adet bazında benim bir hesaplama yöntemim var, o da şöyle ki; biz her ay ciromuzu o ay Altus 4 program bulaşık makinası satışı fiyatı ne kadarsa ciromuzu o ürünün fiyatına bölüyoruz ve Altus 4 program bulaşık makinesi adetimizi buluyoruz. Örnek verecek olursam, ciromuz 20.000.000 / bulaşık makine fiyatı 10.000= 2000 adet bulaşık makinesi yapıyor gibi. Bu şekilde yıl sonunda kâr zarar dengesini ortaya çıkmış oluyor. Sadece ciroyu baz alırsak kar ile direk bağlantılandırmak doğru bir yaklaşım olmaz.

Depolama ve lojistik hizmetleri gibi çok güçlü bir yönünüz var, kısaca anlatır mısınız?

Mülkiyeti ve öz sermayesi şahsıma ait 4000 m2 depolama alanımız, 5 adet servis aracımız mevcut. Asıl amacım toptancılık değil, perakendecilik ama beni toptan satışa sürükleyen nokta tamamen piyasa şartları. Çünkü ticarette en büyük kural şudur “mal alırken kazanılır”. Biz bir firma ile masaya oturduğunuzda adet konuşmanız gerekir. Bir adet alanla bin adet alan bir olmadığından ürünlerimizi daha alırken uygun fiyata alabildiğimizden ötürü bu bize büyük bir rekabet avantajı sunuyor. Biz fabrikalardan adetli mal alabildiğimiz için, bu alımlara iskonto yaptırtabiliyoruz. En az %10 iskonto uygulatıyoruz, bu oran bizim sektör için çok iyi bir rakam. Dolayısı ile de tüketicimize daha uygun bir ürün satabiliyoruz. Tüketicimizin de gözlemediğim ve tecrübemle sabit şöyle bir alışkanlığı var. 60 yaş altı tüketici malı almadan önce internetten araştırıp sonra satın alıyor. 60 yaş üzeri tüketici ise önce ürünü satın alıyor. Sonra fiyatı araştırıyor acaba zarar mı ettim diye. Biz mağazamıza uygun hesaplı ürün alabilmek için bunu yapmak zorundayız. Aldığım ürünün %40’nı tüketiciye satıyorum, %60’nı diğer beyaz eşya bayisi arkadaşlarım ile paylaşıyorum. Bu yüzden depolama ve lojistik yönümüz güçlüdür. Mottomuz her zaman için şudur; doğru ürün, doğru fiyat ve doğru müşteri.

Yeni nesil deneyim mağazacılığı hakkında düşünceleriniz ve hedefiniz nedir?

Tamamen hizmet odaklı ve ürünün tanıtımı ile alakalı bir durum: Örneğin yeni nesil bir mağazadan kahve makinesi almak isteyen kişi o makineden mutlaka kahve içerek deneyimlemek istiyor. Bu mağazalar deneyim mağazaları ya da uygulama mağazaları olarak tüketiciye bu fırsatı sunuyor. Tüketici bir kurutma makinesi çalışırken o makinenin sesini duymak istiyor, nasıl kuruttuğunu görmek istiyor uygulama ve deneyim mağazaları gelecekte daha da çoğalacak. Biz şu anda bile kendi mağazamızda deneyim mağazacılığı yapıyoruz ancak yakın gelecekte bir nevi servis gibi tüketiciye bu ürünlerin kullanımı öğretilecek. Perakendecilikte çağ artık deneyim mağazacılığına doğru gidiyor. Tüketici ürünü görecek dokunacak deneyecek kullanacak ve satın alacak. Ama bunun da yine şöyle bir handikabı var tüketici bizim gibi mağazaları tamamen vitrin olarak kullanıyorlar geliyorlar bizden ürünü öğreniyorlar ama gidip malı internette ucuz bulduğu bir siteden alıyorlar. İşte tam burada bizim hakkımız yeniliyor, internet bizim hakkımıza geçiyor bir lira aşağıya bulsa tüketici gidip malı oradan alıyor.

Bundan sonraki hedefim; doğru markalarla doğru ürünü, doğru fiyata, doğru zamanda tüketiciye sunmak ve bulunduğum bölgede iyi markalarla birlikte uygulama mağazaları açıp, markalaşarak kurumsallaşmak. Ama bunu yaparken karışık satan mağazacılığımı da sürdürmek istiyorum. Bizlere gönül vermiş müşterilerimi bir anda yüzüstü bırakmak ve sadece tek marka satacağım demek müşterimize saygısızlık olur. Deneyim mağazam ayrı olacak, karışık satan mağazam ayrı olacak.

Günümüz ekonomisinde fırsat ve tehditler nelerdir ayrıca İnternet satışları ile ilgili düşüncelerini almak istiyorum.

Stoktaki ürünlerin sürekli, durduğu yerde para kazanması, hiçbir şeklide ekonomik kayba uğramaması fırsattır, fiyatların sürekli yükselmesi ve alım gücünün düşmesi ise tehdittir. Örneğin firmadan 100 milyonluk mal almışsın %30 kâr marjı ile satmışsın 30 milyon kazanmışsın ama gidip tekrar sipariş vereceğin zaman önceden 100 milyona aldığın ürün adeti şimdi 140 milyon olmuş yani önceden 100 adet ürün alırken şimdi daha fazla ödeyerek 80 parça ürün alabiliyorsun buna çok dikkat etmen gerekir. Ticarette bir kural vardır. 10 tane aldığın malı sattıktan sonra, yerine 11 parça koyup en azından bir ürünü fazladan koyabiliyorsan kazanmış sayılarsın. Şu anda internette ticaret yapanlar para kazandıklarını sanıyorlar ama satış yaptıktan sonra sattığı malı yerine tam olarak koyamıyor, eksik koyuyor, bu kendini kandırmaktan başka hiçbir şey değil. Bu konuda üretici firmalara çok iş düşüyor eğer üretici bu malı internete düşüren kişilere mal vermeyi keserlerse internetten satışlar hemen kesilir ama üretici markalar da maalesef bu ürünlerin internete gitmesini engelleyemiyorlar. Örneğin Davraz olarak ben, fiyatı açıklanan bir malı o fiyatın altında satıyorsam bana bu malı satan üretici mal vermeyi hemen kesebilmelidir, hatta o üretici bana mal vermeyi sürdüren toptancı ve ara toptancı gibi firmalara da mal vermeyi engelletirse işte o zaman internet piyasası düzelecektir.  

Hangi firmalarla çalışıyorsunuz, çalıştığınız firmalara mesajınız nedir?

Mal alırken kazanılır düsturuyla hareket ettiğimiz için bize uygun mal veren herkesle çalışıyoruz. Sunny ve Çetintaş markalarının bölge distribütörüyüz. Altus ve Samsung markalarının da alt satıcısıyız. Ben özgür ticaret yapmak istiyorum, bu benim yapım ve huyum.

Beyper üyesisiniz, Beyper’e bakışınız nasıl? beklentileriniz nelerdir?

Beyper biraz da Anadolu beyaz eşya satıcılarının sesini duymalı. Aslında biz Beyper bayileri çok güçlü bir yapıyız, bu kadar güçlü bir yapıda olan Beyper, üretici firmalarla bir araya gelerek bizler için iskontolar isteyebilir. Derneğimizden, internetten düşük fiyata ürün satılmasına engel olmalarını istiyoruz, bunun için Beyper devreye girmeli. Özellikle beyaz eşya üreticileri ve distribütörlerine baskı yapıp 3 harfli dediğimiz discount marketlerde beyaz eşyanın satılmasını istemiyoruz, çünkü bizim alışımızdan aşağı fiyatlara ürün satıyorlar. Ben sizin derginiz aracılığı ile bu isteklerimi belirtmek istedim.

Çalıştığınız ve ürününü tedarik ettiğiniz birçok beyaz eşya mağazası var onlara son olarak vermek istediğin mesaj nedir?

Bayi değil hepsi iş ortağımız ve ailemiz. İş ortaklarımızla bir aile gibi çalışıyoruz tüm iş ortaklarımızla ailecek iletişimiz devam ediyor. İlkemiz beraber çalışıp, beraber kazanmak, iyi ve kötü günümüzü birlikte yaşayacağız. Şu güne kadar hiçbir iş ortağımızı üzmedik ve hep kötü günlerinde yanında olduk ahtı vefa bizim için çok önemli, sektörü bıraksalar bile hep beraberiz. İş ortaklarımızın bizi tercih etme sebebi tamamen güven ortamında ticaret yapmaları. Hepsini başarılarından dolayı tebrik ediyor ve gurur duyuyorum ve son olarak onlara şu mesajı vermek istiyorum; Kendi işlerine yatırım yapsınlar, kesinlikle çağa ayak uydursunlar yeniliklere açık ve araştırmacı olsunlar ve en önemlisi, herkes beyaz eşya mağazası açabilir beyaz eşya satabilir ama diğer beyaz eşya satan mağazalardan ayıran bir özelliğinizin olması lazım %1 bile olsa farklı olmanız gerekir ki tüketici tarafından tercih sebebi olunsun.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*