Kahve pazarında benim beklediğim farklı reçeteler

Gastronomi Yazarı & Danışman / Kahve Eksperi Cenk R. Girginol

Kahve makinası sektörü pazarında, 2021 yılına göre, son aylarda yaşanan küçülmenin sizce sebepleri nelerdir?

Son 5 yılı analiz ettiğimizde devamlı bir büyüme eğrisi hem kahve ve kahveye bağlı ürünlerde hem de kahve makinelerinde yukarı seyir ile devam ediyordu. Fakat 2021 yılının 3. çeyreği sonrasında yaşanan TL-Döviz dengesinin bozulması ve makasın açılmasıyla maliyetler ve satış fiyatları da haliyle her üründe olduğu gibi ciddi bir artışa maruz kaldı. İnsanların hayatlarındaki genel gelir gider dengesinin de bu bağlamda bozulmasıyla hayatlardan kısılacak ilk şeylerin temel ihtiyaç dışı daha lüks sayılan materyaller oluşu ile kahve haliyle ilk etkilenen sektörlerden birisi oldu. Şu anda 2021 yılında satılan 1 kg. kahve fiyatı, bugünümüz itibariyle maliyet fiyatımız haline geldi. Keza aynı şey makineler için de geçerli. Yurt dışından gelen veya yerli üretim olup yine parça da yurt dışına bağımlı olunan yapı içinde döviz ve genel giderlere bağlı maliyet artışı alım gücünü de etkileyerek diğer yıllardaki satış rakamlarına gelmeyi veya geçmeyi bir ölçüde engellemiş durumda.

Genel bir pazar değerlendirmesi yapabilir misiniz?

Pazarda stabil bir durum söz konusu. Ne ileriye çok fazla yükselen bir eğri ne de çok fazla aşağıya düşüş var ama kapanan işyerleri bu düşüşü daha da aşağıya çekip dengeyi bozar mı ya da ne kadar etkili olur görüp değerlendirmemiz gereken bir sürecin içindeyiz. Pazar bazında gerek cafe ve restaurantlar gerekse de kahveciler ciro bazlı geçen seneleri geçiyor veya yakın gözükse de karlılığın düşün olması sebebiyle bir sıkıntı içinde. Çalışan maliyetleri, çalışanların kalitesi ve değişim sektörün en önemli sıkıntılarından. Özellikle kira, vergi ve genel giderlerin olağan üstü artışı bu açıdan işletmeleri ve firmaları zor duruma sokuyor. Tablo şu an itibariyle çok iç açıcı gözükmese de ileriye dönük alınacak önlemler ve insanların kahveye bakış açılarının olumlu ve ileriye yönelik seyretmesi bu yılın bitimi sonrası 2023 için olumlu sonuçlar vereceği kanaatindeyim. Pandemi süreci ile online satışların ve pazarın büyümesi ile bu nedenler üst üste konulduğunda özellikle online sektörün kahve ve makine satışlarında daha ön plana çıkacağını düşünüyorum.

Türkiye’de tüketicilerin kahve makinelerine bakış açısını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Özellikle filtre kahve ve Türk Kahvesi makinelerine ilgi büyük. Firmalar bu yönde yaptıkları Ar-Ge ile makinelerini geliştirip model seçeneklerini her bütçeye göre uyarlaması olumlu ve ulaşılabilir sonuçları beraberinde getiriyor. Bu açıdan özellikle Türk Kahvesi makineleri konusunda firma ve modellerin artacağı pazarın daha da kızışacağı bir yıl olacak. Bu açıdan 3-4 büyük firma modellerini geliştiriyor. Yeni markalar da bu sektörün içine yeni oyuncular olarak girecektir. Bu alanda gidilecek çok yol, satılacak çok makine var.

Tüketiciler daha çok hangi ürünlere ilgi gösteriyor? Kahve makinelerinde hangi özellikteki ürünler ön plana çıkıyor?

Hızlılık, beraberinde de doğru demleme özellikleri artık tüketicinin de aradığı özellikler konumunda. Eskiden elektrikli cezveler şeklinde hızlı ama iyi demlemeyen hatta kahveyi yakan makineler kullanılırken artan kalite anlayışı sayesinde insanlar doğru proses ile demlenmil kahveleri bunların aralarındaki ayrımları ve hataları tespit edip seçim yapabiliyor. Yani damak tadımız bir hayli gelişti. Yeni dönemde de makine üreticileri sadece kettle mantığında ısıtan makineler değil gövdesinden aftertaste ve kremasına kadar doğru aşamalar ile demleme yapan makineleri Ar-Ge ile geliştirip tasarlıyor ve kahve severin karşısına çıkarıyor. Tabii ki de ekonomik ve ulaşılabilir oluşu da beklenen en önemli kriterlerden biri. Büyük markalar bu konuda SKU’larını doğru konumlandırırken yeni gelecek markaların da bu bağlamda çalışmalarını yapıp sektöre uygun makineler üretmeye kanalize olması vakit kaybettirmeden sektörün ve firmaların daha büyümesini sağlayacaktır. Sadece makinelerin de doğru özellikte olması yetmiyor tabi. Doğru kahvelerin ve lezzetlerin de kahve sever ile buluşması ve özellikle kahve kavuran roastery’lerin bu alanda kalitelerini arttırmaları da şart.

Kahve pazarında önümüzdeki dönemde trendler nasıl olacak?

Benim beklediğim farklı reçeteler. Standart Türk Kahveleri ve filtre kahveler gibi ürünlerin kaliteleri bir noktaya referans oldu. Bu noktadan sonra bu tat ve lezzet profilinin üst planda olması zaten kaçınılmaz ve farklı lezzetlerin bu aromalar ile birleşmesi insanların farklılık beklentilerini karşılığı olacak. Örnek firmaların sosyal medya üzerinden yapacakları özel reçeteler ile kahveyi farklı bir noktaya götürmesi, belki çok fazla sevmedikleri bir sade kahve lezzetini onlara karışım ile sevdirecek yeni aromalar gibi zenginleştirici ve inovatif sonuçlar karşımıza çıkacaktır. Değişim ve yaratıcılığın ön plana çıktığı firma ve markalar bu anlamda tüketiciye daha kolay ve hızlı ulaşacak, bazı konularda öncü olacaktır. O kadar çok oyuncu oldu ki kahve sektöründe, farklılaşarak sivrilmeniz ve kendinizi göstermeniz gerekli. Bu sonuç ile yapan markalar trendleri de belirleyecek ana unsurlar olacaktır.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*