Türkiye Kahve Pazarı geleceğe evriliyor

Dünyada sudan sonra en çok tüketilen içecekler arasında çayla birlikte zirveye oynayana kahve, bugün geldiği nokta itibariyle devasa bir pazara dönüşmüş durumda. Özellikle 3. nesil kahveler ile tüketimi oldukça fazla artan ve günlük hayatın en temel parçalarından biri haline gelen kahve, bu alanda yatırım yapan şirketler için de geleceği açık bir sektör haline geldi. En çok kahve tüketen ülkeler sıralamasında; Kanada, Lüksemburg, Belçika, İsviçre, İsveç, Hollanda, Danimarka, İzlanda, Norveç ve Finlandiya yer alıyor. Uluslararası Kahve Organizasyonu verilerine göre dünya kahve ihracatı, Haziran 2021’deki 10,97 milyon çuvala kıyasla Haziran 2022’de 11,11 milyon çuval oldu. 2021/22 kahve yılının ilk dokuz ayında (21 Ekim – Haziran/22) ihracat, 2020/21’deki aynı dönemde 98,32 milyon torbaya kıyasla %0,5 artarak 98,77 milyon torbaya yükseldi. Haziran 2022’de sona eren 12 ayda, Arabica’nın ihracatı, geçen yılki 82.59 milyon çuvala kıyasla 80.78 milyon çuvala ulaştı; Robusta ihracatı ise bir önceki yılki 46,94 milyon çuval ile karşılaştırıldığında 49,20 milyon çuval olarak gerçekleşti.

Ülkemizde ise yılda ortalama olarak 20.000 ton kahve tüketiliyor. Kahve pazarının hacmi 500 milyon lirayı aşıyor. Kahve dünyada petrolden sonra ticaret hacmi en yüksek olan 2. Ticari ürün. Dünyada her gün 1.6 milyar fincan kahve tüketiliyor. Dünyadaki en büyük kahve üreticileri arasında Brezilya (%34), Vietnam(%14), Colombia (%7) ile ilk üç sırada yer alıyor. Pazarı domine eden kahve makineler ise Espresso Makineleri, Filtre Kahve Makineleri ve Türk Kahve Makineleri olarak öne çıkıyor.

Türkiye kahve pazarını domine eden ve yurt dışına da ülkemizden ağırlıklı olarak ihraç ettiğimiz ürünlerin başında Türk Kahvesi makineleri geliyor. Ülkemizin geleneksel içeceklerinin başında gelen tüketim oranları ile de gün geçtikçe daha güçlü bir alan haline gelen Türk Kahvesi makinelerin pazarı da ciddi şekilde büyümesini sürdürüyor. GfK’nın dergimiz için özel olarak paylaştığı verilere göre otomatik Türk Kahvesi makineleri kategori büyümelerinde başı çekiyor. Bunun yanı sıra, Covid-19’la beraber oldukça yaygınlaşan home ofis uygulamasıyla Filtre Kahve ve Espresso Makineleri de büyüme farklı oranlarda büyümelerini sürdürüyorlar. Espresso makineleri yüksek fiyatlarının etkisiyle cirosal olarak pazardan %26,5 pay alıyor ve geçen yıl aynı döneme göre (Ocak-Haziran 2021) %150 büyümüş durumda.

Biz de bu sayımızda kahve pazarına genel bir çerçeveden inceledik. Hem sektörde faaliyet gösteren üreticilere hem de kahve pazarının farklı paydaşlarına mikrofonumuzu uzattık. Detaylar ilerleyen sayfalarda sizleri bekliyor.

Türkiye Kahve Pazarı Sektör Gelişimi

Kahve pazarı, 2020 ve 2021 yılı ilk 6 ayında adetsel olarak büyürken 2022 yılında önceki yıl aynı dönem ile aynı seviyelerde kalmıştır. Cirosal olarak ise, 3 yıldır %40’ın üzerinde büyüme göstermiştir. Özellikle Mayıs ve Kasım aylarında Anneler Günü ve Black Friday kampanyaları ile beraber hem adetsel hem de cirosal olarak yüksek büyümeler göstermiştir.

Kahve Pazarı;

Türk Kahve Makineleri

Espresso Makineleri

Filtre Kahve Makineleri

—————————- ——————————— ————————– ——————

Kahve Pazarı Kategori Payları (Ciro %)

                                                                       Ocak-Haziran 2021              Ocak-Haziran 2022

Otomatik Türk Kahvesi Makinesi             63,6                                        57,6

Manuel Türk Kahvesi Makinesi                 4,8                                          4,6      

Filtre Kahve Makinesi                                 12,8                                        11,3

Espresso Makinesi                                       18,8                                        26,5

Diğer                                                             0,1                                          0,0

Kahve Pazarı Kategori Büyümeleri (Ciro %)

                                                                       Ocak-Haziran 2021             

Kahve Toplam                                             77,7

Otomatik Türk Kahvesi Makinesi             61,2                                       

Manuel Türk Kahvesi Makinesi                 67,9                                                   

Filtre Kahve Makinesi                                 57,3                                       

Espresso Makinesi                                       150,3                          

Türkiye’deki kahve pazarını kategori bazında ele aldığımızda, gelenekselliğin de etkisiyle en yüksek paya sahip olan kategori Türk Kahve Makineleridir özellikle teknolojinin gelişmesiyle otomatik Türk kahve makineleri birinciliğini korumaktadır. Bunun yanı sıra, Covid-19’la beraber oldukça yaygınlaşan home ofis uygulamasıyla Filtre Kahve ve Espresso Makineleri de büyüme göstermektedir. Espresso makineleri yüksek fiyatlarının etkisiyle cirosal olarak pazardan %26,5 pay almaktadır ve geçen yıl aynı döneme göre (Ocak-Haziran 2021) %150 büyümüştür.

—————————- ——————————— ————————– ——————

Kahve Pazarı Büyüme (% – Önceki Yıl)

                                               Adet (Bin)                  Ciro TRY (Milyar)  

Ocak-Haziran 2020              5,2                              41,6

Ocak-Haziran 2021              29,8                            80,0

Ocak-Haziran 2022              -0,8                             77,7

Kahve pazarı 2022 yılının ilk yarısında, 2021’in ilk yarısına göre adetsel olarak neredeyse aynı kalıp cirosal olarak çift haneli büyüme göstermiştir.

—————————- ——————————— ————————– ——————

Kahve Pazarı Büyümesinde Öne Çıkan Segmentler

Adet Büyüme            Ciro Büyüme

Full Otomatik Espresso Makinesi              %57                            %155

Kapsüllü Espresso Makinesi                       %26                            %149

Kahve Pazarı Segment Büyümeleri

Ülkemizde, evden çalışmanın da yaygınlaşmasıyla beraber özellikle Espresso Makineleri adetsel olarak da büyüme göstermiştir. Espresso segmentlerinde en fazla full otomatik özellikli ürünler büyüme gösterirken, kapsüllü ürünlerde de büyüme devam etmektedir.

—————————- ——————————— ————————– ——————

Kahve Pazarı Online-Offline Büyüme (% – Önceki Yıl)

                                        Online Satışlar                                                  Offline Satışlar

                                               Ocak-Haz 2021  Ocak-Haz 2022                  Ocak-Haz 2021  Ocak-Haz 2022

Adet Büyüme                     93,5                       -14,0                                      -0,6                        11,5

Ciro TL Büyüme               147,1                     45,2                                       51,6                       100,2

Türkiye Kahve pazarında, birçok Küçük Ev Aletleri sektöründe olduğu gibi Online satışlar büyük önem taşımaktadır. Geçen yıl Mayıs ayındaki kapanmaların ve dönem dönem gerçekleşen kampanyaların etkisiyle Online satışlar 2021 yılı ilk yarısında hem pay kazanmış hem de adetsel ve cirosal olarak yüksek büyümeler gerçekleştirmiştir. 2021 yılı ilk yarısındaki baz etkisinden dolayı 2022 yılı ilk yarısında Online satışlar neredeyse aynı kalırken, Offline satışlar normalleşmelerin de etkisiyle artışa geçmiştir.

—————————- ——————————— ————————– ——————

Kahve Pazarı Online-Offline Payları (Ciro %)

                                    Online Satışlar          Offline Satışlar

Ocak 2021                 42,6                            57,4

Şubat 2021                 36,0                            64,0

Mart 2021                  31,4                             68,6

Nisan 2021                 43,0                            57,0

Mayıs 2021                54,4                            45,6

Haziran 2021             32,5                            67,5

Temmuz 2021           28,2                             71,8    

Ağustos 2021             27,5                            72,5

Eylül 2021                 33,7                            66,3

Ekim 2021                 35,0                            65,0

Kasım 2021                42,6                            57,4    

Aralık 2021               32,5                            67,5

Ocak 2022                 36,4                            63,6

Şubat 2022                 34,4                            65,6

Mart 2022                  30,2                            69,8

Nisan 2022                 37,8                            62,7

Mayıs 2022                32,8                            67,2

Haziran 2022             30,2                            69,8

Kahve pazarında, özellikle Anneler günü, Black Friday dönemi kampanyaları online satışlar için önem ifade etmektedir. 2021 yılı aylarına baktığımızda Anneler gününün bulunduğu Mayıs ayında online payı %50’nin üzerinde seyretmektedir. 2022 yılında ise normalleşmenin etkisiyle online satışlar biraz daha stabilize olup %30 bandına gerilemiştir

—————————- ——————————— ————————– ——————

Kahve Pazarı Ortalama Fiyat

Fiyat TL Büyüme (Önceki Yıla Göre)

Ocak 2021                 49,4

Şubat 2021                 35,2    

Mart 2021                  47,4

Nisan 2021                 39,3

Mayıs 2021                28,0

Haziran 2021             39,1

Temmuz 2021           68,3    

Ağustos 2021             42,5

Eylül 2021                 24,9

Ekim 2021                 36,0

Kasım 2021                34,6    

Aralık 2021               50,9

Ocak 2022                 47,4

Şubat 2022                 78,7

Mart 2022                  82,0

Nisan 2022                 72,6

Mayıs 2022                93,2

Haziran 2022             96,2

Kahve pazarında ortalama fiyatlar geçen yıl aynı döneme göre özellikle son 2 ayda %90 oranında büyüme göstermiştir. Burada hem Espresso Makinesi gibi yüksek fiyatlı segmentlerin etkisi hem de fiyat artışlarının etkisini gözlemliyoruz. Bununla beraber kahve pazarında Haziran ayında ortalama fiyat 1.123 TL’ye yükselmiştir.

GfK Ölçümleme Metodolojisi

GfK, tüketici teknolojisi ürünleri pazarını temsili Perakende panelleri metodolijisi ile ölçümlemektedir. Bulgular GfK perakende paneli tarafından düzenli olarak yapılan araştırmalara dayanır. Perakende paneli tüm dünya genelinde 425.000, Türkiye’de 10.000 civarında satış noktasından alınan datalardan modellenmek sureti ile oluşmaktadır.

İndirim marketleri, bazı sektörlerde Kurumsal (B2B) satışlar ve bölgesel ya da lokal marketler kapsam dışı olduğu için tüm pazar değil pazarın anlamı ve belli bir yüzdesi temsil edilebildiğiden Panelmarket olarak adlandırılmaktadır. Marketplace satışları da Panelmarket’e dahil edilmektedir.

Sektörlerin Pazar kapsamaları %70 ila %90 arasında gerçekleşmektedir. GfK Perakende Panel verilerine dayalı tahmini pazar büyüklüklerdir.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*