Not To Do List

To Do List yani yapılacaklar listesi iş hayatında sıkça kullanılıyor. Haftalık, aylık, yıllık ve nadiren daha uzun zamanı içeren yapılacaklar listemiz… Girişi aslında şöyle yapmak isterim, vizyon, misyon ve strateji… doğru uygulandığında iyi sonuçlar verebilen uygulama kavramları. Neden uygulama diyorum çünkü yönetim bilim ve sanattan öte pratikliktir. Yönetim, uygulandığında sonuçlar verebilen bir kavramdır. Biraz açacak olursak; strateji hedefe yani misyona nasıl ulaşacağımızın cevabını veren çalışmadır /yoldur. Belirlenmiş hedefe (bu hedef karlılık, büyüme, net işletme sermayesi, borçlanma vb olabilir) ulaşmanın yolunu strateji ile belirleriz. Bu, organizasyonun genel işleyişini belirler. Hedefe yani misyona ulaşmak için her iş biriminin yapılacaklar listesine yani eylemsel planlara/taktiklere ihtiyacı vardır. Muhasebe bölümü nasıl bir anlayışta olmalı? Neyi nasıl yönetmeli? Satış neyi nasıl ne oranda hangi koşullarda satmalı? Ürün tedarik? Depo ve lojistik? Ve diğer iş birimleri neyi nasıl yönetmeli? Bu sorulara cevap bulabildiğiniz pratik ve uygulanabilir yöntemler sizi hedefinize ulaştırabilir. Bence en kocaman sorunumuz yönetmekte yaşadığımız güçlükler. Uzun dönemli (beş hatta on yıl) yönetim tarzınız yoksa emin olun iniş çıkışlı ekonomik konjonktürde etkilenme çarpanınız yüksek olacaktır.

Buraya kadar umarım anlaşılabilen bir şeyler yazmışımdır. Dikkat ettiyseniz yazımın başlığı yapılacaklar listesi değil, yapılmayacaklar listesi… bu kavram benim hayatıma yeni girdi. Çok hoşuma gittiğini söylemeliyim. Kendi adıma ukalaca yaptığım yapılacaklar listemi yapılmayacaklar listesi oluşturarak anlamlandırabildiğimi fark ettim. Hedefime ulaşmak isterken izlediğim yolda neyi/neleri yapmamalıyım?

Bu sıralar ekonomiyi, enflasyonu, dövizi konuşmaktan hepimiz yorulduk. Çalışanlar ve işverenler bir hayli umutsuzluk içerisinde olduğumuzu gözlemliyorum. Fiyat artışlarına cevap vermekte zorlanmak bir yana bazen çaresizce karamsar tablolar içinde yerimizi alıyoruz. Ne zaman böyle bir hal içinde olsam “umutsuz durumlar yoktur, umutsuz insanlar vardır ve ben hiçbir zaman umudumu yitirmedim” diye seslenen kocaman bir kurucumuz, Mustafa Kemalimiz olduğu aklıma geliyor. Sizlere de tavsiye ederim.

2024 nasıl başladı nasıl ilerleyecek?

Önceki yazımda genel olarak beklentilerimi dile getirmeye çalıştım. Bir miktar durgunluk ve hatta durgunluğu tavsiye edici önlemler olabileceğini belirttim. Enflasyon canavarıyla mücadelede tüketimin azalması gerekli olan bir durum. Yani talebin ateşini kısmazsak fiyat artışını pek aşağı çekemeyiz. Bu teknik bir durum. Buna bağlı olarak yerel seçimlerden sonra parasal sıkılaşmanın dozunun arttırılmasını beklemek hata olmaz sanıyorum. Verilere göre kredi kartı harcamaları hala çok yüksek seyrediyor. Ekonomi yönetiminden tüketimi ve kartlı harcamaları azaltmaya dönük önlemler beklediğimi söylemeliyim.

Enflasyon kaynaklı yükselen maliyetler nedeniyle 2023 yılında perakende sektörü fiyatlama yapmakta zorlandı. Yeni yılda organize perakendenin performansında kira ve personel giderleri başta olmak üzere maliyet artışlarının düzeyi, tüketicilerin alım gücü ve turist alışverişi belirleyici olacak.

Son yıllarda enflasyonun altında kredi faizlerini kullanan reel sektörün ciddi bir sermaye biriktirdiğini söylemek mümkün. Kredi maliyetlerinin yükselmesiyle bu dönemi geride bıraktığımızı söyleyebilirim. Dönem sıkılaşma dönemi. Dönem her bakımdan kontrollü hareket etme dönemi…

Yıl ortasına doğru 35’li seviyeler USD için beklenen seviyeler olacaktır. Yıl sonuna doğru 40 üzeri olması muhtemel. Bu rakamların teknik göstergeler ışığında ortaya çıktığını özellikle belirtmek isterim.

Ocak ayının ilk günlerinde AWS Global Perakende Çözümleri Lideri David Dorf’un “2024 Perakende Tahminleri” başlıklı bir yazısı, consumergoods.com’da yayınlandı. AWS For Retail’in ‘2024’ün En İyi 10 Perakende Trendi’ni anlattığı yazıda Dorf, bu 10 trend üzerinden gelecek tahminleri de yapıyor.

Dorf yazısına “dijitalleşme”, “müşteri deneyimi” veya “daha hızlı tedarik zincirleri” gibi perakende trendlerinin çok önemli olduğunu ve “Bir perakendeciyseniz ve her yıl bu noktalara odaklanmıyorsanız, iş hayatında uzun süre kalamazsınız” diyerek başlıyor. 2024’te çok büyük bir etkiye sahip olması muhtemel yeni gelişen teknolojilerden bahsettiği yazısında çevrimiçi satın alma, mağazadan teslim alma, kişiselleştirme ve temassız ödemeler gibi listede yer almayan başka trendler olduğunun da altını çiziyor.

AWS For Retail’e göre 2024’ün 10 Perakende Trendi şöyle:

  1. Üretken Yapay Zekâ (Generative AI)
  2. MACH
  3. Perakende Medya Ağları (Retail Media Networks)
  4. Canlı Yayın ve TikTok (Livestraming & TikTok)
  5. Sürdürülebilirlik ve Yeniden Ticaret (Sustainability &
    Re-Commerce)
  6. AI/ML Optimizasyonu (AI/ML Optimizations)
  7. Bilgisayar Görüşü (Computer Vision)
  8. Sürükleyici Perakende (Immersive Retail)
  9. Otomasyon (Automation)
  10. Mağazacılıkta Küçülme (Retail Shrink)

Sağlıcakla kalın, görüşmek dileğiyle…

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*