2020’de zorlayıcı şartların azalma trendine gireceğini öngörüyoruz

Pozitera Perakende Geliştirme Yönetim Kurulu Başkanı

Sektörünüz ve Türkiye özelinde değerlendirdiğinizde 2019 yılı şirketiniz / kurumunuz açısından nasıl geçti?

2019 yılı faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde, enflasyondan arındırılmış rakamları değerlendirdiğimizde geçtiğimiz yıllara oranla ciro anlamında küçük büyümelerle kapandı. Satış adetlerine bakılınca 2018 karşılaştırmalarında dayanıklı tüketim ve tüketici elektroniği kategorilerinin çoğunda küçülme görüldü. Alışverişçilerin satın alım gücünün alt ve orta gelir gruplarında daha hissedilir hale gelen azalmasıyla 2019 yılı, perakende stratejileri açısından hedefleri karşılama çabalarında en çok efor harcadığımız yıllardan oldu.

Ekonomide ve perakende ticarette hareketliliğin azalması, satış noktalarında ziyaretçi sayılarının düşmesi gibi örneklerle çoğaltabileceğimiz durumlar hem perakendecilerin, hem de üreticilerin maliyet yönetimlerini dolayısıyla da kârlılığını yakından etkiliyor. Böyle zamanlarda işe yarar stratejilerle doğru hamleler yaparak daralan pazardan elde edilebilecek en büyük payı almak için iş ortağınızın da iyi seçilmiş olması daha önemli hale geliyor. 2008 ve 2009 yıllarında yoğun yaşanan ve sonrasında birkaç yıl daha azalarak da olsa devam eden süreçte de deneyimlediğimiz bu pazar hali ülkemiz için karşılaşma ihtimalini hep cepte tuttuğumuz bir hal. Belirli temel stratejilerin yanında konjonktürel de müdahalelerle hizmet verdiğimiz yapılarda olabilecek en iyi sonuçları hedefliyoruz. Tecrübelerimiz ışığında getirdiğimiz çözüm önerilerimizle 2019 yılını başarıyla kapatmanın gururunu yaşıyoruz. Elde edilen bu başarılı sonuçların hizmet verdiğimiz üreticilerle birlikte henüz iş ortağı olmadığımız yapıların da takdirini kazandığını görmek çok sevindirici. 2018 yılında portföyümüzde olan tüm üreticilerle iş birliğimizi sürdürürken, portföyümüzde olmayan 4 üreticiye daha 2019 yılında hizmet vermeye başladık. 2020 yılına girerken bunlara ek 3 üreticiyle daha sözleşme imzaladık. Bugüne kadar harcadığımız büyük eforun takdir gördüğünü hissediyoruz ve 2019 yılını geçtiğimiz 13 yıla baktığımızda “en iyi geçirdiğimiz yıllardan” diye yorumluyoruz.

Bu yıl içerisinde şirketiniz bünyesinde yaptığınız yatırımlar, yeni ürünler, lansmanlar vb. gelişmeler nelerdir?

2019 yılı Pozitera’nın büyüme ve gelişme yıllarından biri oldu. Yeni iş birliklerimizle operasyonel gücümüzü ve yaygınlığımızı genişletirken, perakende stratejilerimizi 81 il bakışından daha da derinleştirerek ilçe değerlendirmelerini de içeren planlar oluşturacak şekilde geliştirdik. 2019 yılı grubumuz bünyesinde 2 yeni yapının lansmanının da gerçekleştiği yıl olması bakımından bizim için çok kıymetli. Hizmet verdiğimiz iş ortaklarımızın faaliyetimizi yakından takip etmesi amacıyla kurulduğumuz 2007 yılından beri geliştirdiğimiz raporlama ve iş takip platformumuzu Perakende Digital olarak kurumsal kimlik haline getirdik. İş ortaklarımızın birçok ihtiyacına cevap verebilir hale gelen, satış süreçleri izleme, performans takibi, insan kaynakları ve özlük yönetimi, masraf yönetimi, iş takibi ve görevlendirme gibi içerikleri bu yapının içinde ayrı birer ürün haline getirerek sektörün kullanımına sunduk. Bir diğer gelişmemiz ise yıllardır sürdürdüğümüz saha eğitim faaliyetlerini Perakende Akademi adıyla ayrı bir kurumsal kimlik haline getirmemiz oldu. Son yıllarda sektörün insan kaynağının gelişimi için büyük çaba sarfediyor, büyük yatırımlar gerçekleştiriyoruz. Geleneksel eğitim modellerini teknolojinin getirdiği avantajlarla çeşitlendirip erişilebilirliğini arttırmak bakımından Perakende Akademi iş süreçlerimize önemli katma değerler sağlayacak diye düşünüyoruz. Bununla birlikte ülkemizin güzide üniversitelerinden Altınbaş Üniversitesinin İşletme Fakültesi ile gerçekleştirdiğimiz iş birliği ile sektörümüzdeki iş tanımlarının saygınlığını arttırmak üzere önemli yollar katettik. 2020 yılında sektörümüze insan kaynağı anlamında büyük fayda sağlayacağına ve ses getireceğine inandığımız bu projenin de lansmanını planlıyoruz.

Genel olarak 2020 yılından beklentiniz nasıl? Bu yıl için hedefleriniz ve genel stratejileriniz neler olacak?

Dünyadaki ekonomik konjonktür verileri, siyasi gelişmeler ve ülkemizin konjonktürüne baktığımızda, 13 yılın da deneyimi ile 2018 ikinci yarısında başlayan ve 2019 da tırmanan zorlayıcı şartların bu yıl azalma trendine gireceğini öngörüyoruz. Geçtiğimiz 2 yıldan daha iyi ticari ve ekonomik koşulların olduğu bir yıl geçireceğimizi düşünüyoruz. Bu değerlendirmeler ışığında her sektörden hizmet verdiğimiz üreticilerle 2020 hedeflerimizi planlarken büyüme öngörülerimizi geçtiğimiz yılın üzerinde tutarakperakende geliştirme stratejileri oluşturduk.

Sektörel olarak baktığınızda bu yıl bizi nasıl gelişmeler bekliyor?

Dijital dönüşümün hazırlıkları ve etkilerinin hissedilmeye devam edeceği bir yıl olacak şüphesiz. Amerika ve Avrupa ülkelerindeki e-ticaret kullanımındaki yükseliş ülkemizde aynı oranda olmasa da yıldan yıla artıyor. Büyük perakendecilerin çok kanallı ticaret yatırımlarının daha da artacağı, alışverişin kolaylaştırılması sürecine yoğunlaşan yeniliklerin ön planda olmaya devam edeceği bir yıl olacak. Bununla birlikte sosyo ekonomik ve kültürel yapımızın ortaya çıkardığı geleneksel ticaret alışkanlıklarımız çok da kısa olmayan bir süre daha önemli pay almaya devam edecek. Tüm üreticilerin bu alanlardaki yatırımlarını arttırarak sürdüreceği bir yıl olarak değerlendiriyoruz 2020’yi.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*