
Gaziantep’ten yola çıkarak 40 yıllık bir geçmişe sahip olan Süsler Pazarlama, Mıhcıoğlu Ailesi liderliğinde beyaz eşya, küçük ev aletleri, ankastre, vantilatör, sulu soğutucular ve yatak-baza sektörüne uzanan geniş bir alanda faaliyet gösteriyor. 2015 yılında İtalyan Hoover-Candy grubundan Süsler markasını bünyesine katan firma, Altus ve Tefal gibi güçlü markaların da distribütörlüğünü üstlenerek sektördeki yerini sağlamlaştırdı. Türkiye’nin köklü firmalarından Süsler Pazarlama DTM AŞ’nin Genel Müdürü Erdal Güvenç şirketin kurumsal dönüşümünü, güçlü satış ve yönetim ekibinin dinamiklerini ve Türkiye’deki distribütörlük sisteminin hayati rolünü dergimize anlattı.
Kendinizden ve Süsler’den kısaca bahseder misiniz?
Süsler Pazarlama, yaklaşık 40 yıl önce Mıhcıoğlu ailesi tarafından Gaziantep’te kurulan bir firmadır. Başlangıç faaliyet alanı tüp gaz ve tüp gaz yedek parçalarının satışı şeklinde sektöre giriş yapan firma, zamanla küçük ev aletleri, beyaz eşya ve yatak-baza sektörüne yönelmiştir. 2015 yılında İtalyan Hoover- Candy grubundan Süsler markasını satın alan Mıhcıoğlu Ailesi şirket adını “Süsler Pazarlama DTM AŞ” olarak değiştirmiş, ardından da Altus ve Tefal markalarının distribütörlüğünü bünyesine katan Süsler Pazarlama, büyüme sürecine devam etmiştir. 77 yıllık köklü bir geçmişe sahip olan Süsler markası başlangıçta kıymetli bir soba markası gibi gözükse de markanın satın alma sürecinin üzerinden geçen 10 yılda Türkiye çapında gerek Süsler markası gerekse distribütörlüğünü yaptığı Altus-Tefal markaları ile Türkiye bayi kanalının vazgeçilmez tedarikçileri arasına girmiştir. Şirketimiz bugün Türkiye’nin farklı illerinde yerleşik olarak çalışan 20 Kişilik Satış Ekibi ve 4 Kişilik Yönetici takımı ile birbirini uzun yıllardır tanıyan güçlü bir Satış Ekibi yapısına sahiptir. Bu ekip Türkiye genelinde aktif bir şekilde bayilerimize hizmet vermektedir. Şirket yöneticisi Erdal Güvenç olarak kendimi tanıtmam gerekirse, 1972 Gaziantep doğumluyum, Evliyim, 3 erkek çocuğum var. Gaziantepli olmanın yanında şirket sahibimiz Rahmetli Metin Mıhcıoğlu ile çocukluk arkadaşıyız. Tüm iş yapımızı güçlü kılan 40 yıllık bir birlikteliğimiz vardı. Şimdi bu birlikteliği vasiyeti doğrultusunda Mıhcıoğlu Ailesi ile yürütüyoruz. 30 yıldır beyaz eşya sektöründeyim. Bu 30 yılın 20 yılını Türkiye’nin farklı bölgelerinde yönetici olarak önce İtalyan sonrasında ise Amerikan şirketinde tamamladım. Tabi belirtmeden geçemeyeceğim Ege Bölge ve İzmir hayatımın şekillenmesinde önemli bir yere sahip. İzmir de 15 yıl yaşadım. 9 Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümü mezunuyum. 2019 yılından bu yana Süsler ’de Genel Müdür olarak görev yaparak ekip arkadaşlarımla birlikte bayilerimize hizmet veriyoruz.

Son dönemde Süsler de yaşanan yapısal değişikliklerden bahseder misiniz?
Süslere katılma sürecinde, Metin Beyle yaptığımız ilk toplantıda tek beklentisi olduğunu kesin bir dil ile ifade etti. Bu beklenti “23 yıl kurumsal şirketler de edinmiş olduğum tecrübenin Süsler’e aktarılması idi.” Kişilere değil de sisteme bağlı işleyen bir yapının kurulması tek hedefti. Bu doğrultuda, 2025 yılına kadar süren 7 yıllık bir dönüşüm süreci geçirdik. Herkesin kendi alanını yönettiği, net görev tanımlarının olduğu, Süslerde çalışan her kişinin bu büyük resmin bir parçası olduğu bir yapı kurduk. Geçen 7 yıllık süre içinde Satış ve Satın Alma süreçlerini Erdal Güvenç üstlenirken, Çin’den ürün tedarikini Baki Arslantaş, şirket altyapısını ve bilgi işlem ağını Turgut Öztuzcu yönetti. Bölge müdürlerimiz Esef Özoğul, Cemil Özgür, Mehmet Gönülalan ve 20 kişilik satış ekibimizle birlikte kurumsal bir yapı oluşturduk. İsmi geçen bu arkadaşların en önemli ortak özelliği 15 yıldan fazla süredir birlikte çalışan bir ekip olmasıdır. Bunun yanında işin kalbinde Finans ve Krediler Bölümünün başında yaklaşık 2 yıldır Esra Mıhcıoğlu bulunmaktadır.
Süsler Pazarlama DTM AŞ’nin organizasyon yapısından detaylı bahseder misiniz?
Süsler A.Ş. olarak Ankara’da 10.000 m2 üzerine kurulu 6.000 M2 si kapalı bir depomuz, Kayseri’de ise 40.000 m2 üzerine kurulu 27.000 m2 kapalı alanda faaliyet gösteren bir depolama ve üretim alanımız mevcuttur. Şu an sahada aktif olarak 50 adet binek ve taşıma amaçlı kullandığımız aracımız mevcut. Tüm sevkiyatlarımızı bu iki merkezden gerek kendi gerek ise kiralık araçlarla gerçekleştiriyoruz. Şirket merkezimiz Gaziantep de ve ağırlıklı olarak finans-muhasebe operasyonlarımızı buradan yürütüyoruz. Güçlü bir distribütörlük yapısının temelinde, iyi bir lojistikçi, iyi bir finans kredilendirme ve güçlü bir depolama yeteneğinizin olması gerekliliğine inanarak yol alıyoruz.

Türkiye’de distribütörlük yapısının sektördeki yeri nedir?
Sektöre 1995-96 yıllarında başladım. Geriye bakınca güzel anılarla dolu 30 yılı geride bırakmışız. 90’lı yıllarda küçük toptancıların hâkim olduğu bir yapı vardı. Zamanla bu yapı yerini kurumsal şirketlere ticari ortaklık kuran profesyonel distribütörlüklere bıraktı. Türkiye gerek coğrafi gerekse finansal koşulları açısından her zaman distribütörlük sistemine ihtiyaç duyan bir ülke.
LOJİSTİK: Coğrafi yapısındaki zorluklar, bir ucundan bir ucuna 1.670 km’yi bulan mesafeler ve oluşan taşıma maliyetleri Türkiye de distribütörlere olan ihtiyacın bir nedenidir. Doğru zamanda doğru ürünlerin sezonunda bayi ağına ulaştırılması için güçlü depolama ve güçlü lojistik ağı olan distribütörler önemli rol oynamaktadır.
FİNANS; Yerli ya da yabancı firmaların bayi kanalında kredi açma konusundaki sıkı tutumu ve istenilen teminatların sağlanamayışı bayi kanalında Distribütörlere yeni bir rol biçmiştir. Ödeme araçlarındaki çeşitlilik (çek, senet, kredi kart) vadeler konusundaki esneklik ve uzun vadeli satışlar Distribütörlerin Türkiye de bayi satış sistemine sağladığı önemli değerler olduğunu düşünüyorum. Bunun yanında ihtiyaç duyulan distribütörlük yapısının da kendi üzerine düşen birtakım görevleri olduğunun farkındayız. Distribütör iyi bir lojistikçi olmalı. Güçlü dağıtım ağı ile doğru sezonda doğru ürünü bayisine en hızlı şekilde ulaştırabilmeli. Distribütör güçlü bir kredilendirme ve finans yapısına sahip olmalı. Finansal ödeme seçenekleri ile bayi satış ağının önünü açmalı, işini kolaylaştırmalı. Bugün Türkiye de bayi ve çeyiz kanalındaki tüm bayilerin ortak beklentisi ve arayışı “Güçlü, Güvenilir, tedarikçi bulmaktır. Bu rolü bugün Distribütörler yerine getirmektedir. Süsler olarak biz kışın sobayı doğru zamanda sunmak adına Temmuz Ağustos da sobayı depolamaya başlıyoruz. Yazın klima sezonu için Ocak şubat aylarından depolama yaparak bayilerimize doğru zamanda sevkiyat gerçekleştirecek yapıyı hazır tutuyoruz. Ürünlerin zamanında ve doğru şekilde pazara ulaştırılması için distribütör olarak kritik bir rol üstleniyoruz.

Distribütörlük sisteminin önemini bir örnekle anlatır mısınız?
Türkiye’de güçlü distribütör firmalar var. Her bölgede bayi kredi limitleri açarak, çekle, senetle, kredi kartıyla vadeli satış yapan bir distribütör yapısı var. Eğer distribütörlük sistemi içerisindeki birkaç büyük oyuncu sadece nakit satışa, kredi kartlı satışa yönelip vadeli satışı ortadan kaldırsa vadeli ticaretin ve cirosal hacmin ciddi şekilde yara alacağını düşünüyorum. Distribütörler, elindeki finansal ve lojistik imkanları kullanarak piyasayı domine eden ve ana şirketlerin birçok yükünü üzerine alan, ağır sorumlulukları olan güçlü yapılardır.
Altus, Tefal ve yatak grubu ürünlerinizden bahseder misiniz?
Yaklaşık 7 yıldır Altus’un distribütörlüğünü yürütüyoruz. Türkiye genelinde birçok distribütör bulunuyor ve her biri kendi bölgesinde Altus adına değer yaratıyor. Biz de bu yapının bir parçası olarak Türkiye’nin hemen her bölgesinde satış yapıyoruz. Tefal tarafında ise Groupe SEB ile iş ortaklığımız kapsamında, Ege, İç Anadolu, Akdeniz, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde distribütörlük yapıyoruz. Biz 50’ye yakın şehirde Tefal ürünlerinin bayilerimize ulaşmasını sağlıyoruz. Ayrıca yatak, baza ve başlık grubunda Kayseri’de üretim yapıyoruz. Bu ürün grubunu 600 noktaya ulaştırıyoruz. Yatak ve bazaların lojistik maliyeti yüksek olduğu için genellikle firmalar bu alandan uzak durur. Ancak biz en uzak noktaya dahi kendi araçlarımızla yatak baza ürünlerimizi bayilerimize ulaştırıyoruz. Yatak baza da bayi mağaza teslim çalışmamız bizi farklı kılan özelliklerden biri. Bayilere finansman desteği sağlıyorsunuz.
Yeni yatırımlar yapıyorsunuz, bugünün ekonomik koşullarında bu yaklaşımınızın nedeni nedir?
Şirketimiz 40 yıldır bu sektörde. Bu süreçte oluşan bayi ağına ürün sağlayarak bayi ağı ile birlikte büyüdü. Şirket, faaliyet alanından gerçekleşen kazancını yeniden faaliyet alanına yatırım yaparak değerlendiriyor. Paradan para kazanma anlayışı şirketimizin kuruluşundan bu yana şirket yapısında olmayan bir kavram ve tutum olduğu gibi değer yargılarımıza, ticari anlayışımıza ters bir durumdur. Şirket kurucumuz Rahmetli Metin Mıhçıoğlu’nun tanımlamış olduğu değerler çerçevesinde ilerliyoruz, yol alıyoruz. Süsler olarak güçlü bir yapı içerisinde işimizin bereketini ve sürdürülebilirliğini ön planda tutuyoruz.

Yaşamakta olduğumuz ekonomik durgunluğun kısa vadeli olduğunu mu düşünüyorsunuz?
Sektöre 90’lı yıllarda başlayan herkes gibi benim de ticari hayatım krizleri görerek yaşayarak geçti. Türkiye ticareti hep bir kırılganlık içeriyordu. Açıkçası bu kırılganlık da hepimizi her zaman diri ve tetikte tutuyordu.
Ülkemiz krizlerde hızlı düşüp hızlı toparlanabilen bir ülke. Yöneticilerimiz bu konuda oldukça deneyimli. 94 kriziyle büyümüş bir kuşaktanım. Faizlerin gecelik binlerle ifade edildiği dönemleri gördük. Şu anki durgunluk sürecinin biraz daha uzun sürdüğünü düşünüyorum ama toparlanma yine olacak ancak zaman alacaktır. Geçmiş krizlerdeki gibi hızlı bir düzelme beklemek ticari hata olacaktır. 2025 yılı gerek ana şirketlerin gerek distribütörlerin fedakârlık yaparak, taviz vererek cirosal hedefleri gerçekleştirdiği ama karlılıktan kaybettiği, karlılığın olmadığı bir yıl olarak geçeceği ilk 6 aylık dönemde açık ve net ortaya çıkmıştır. Süsler olarak ilk 6 aylık dönemde cirosal hedefleri yakalasak da karlılık için aynı şeyleri söylemek zor. Bu durumun sektördeki herkes için de aynı olduğunu düşünüyorum.
Kısa ve uzun vadeli hedefleriniz nelerdir?
Bizim hedeflerimiz genelde uzun vadeli. En büyük hedefimiz, Süsler Pazarlama DTM AŞ’nin Türkiye’deki güçlü tedarikçi yapısını güçlendirerek tüm ülkeye hizmet sunabilen bir yapıya ulaştırmak öncelikli hedefimiz…
Uluslararası projeleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Geçtiğimiz yıl Almanya’da bir projeye başladık. Türkiye’dekine benzer şekilde hem toptan hem perakende satış yapacak bir yapı kurmak için adım attık. Almanya/Leverkusen ’de depo ve mağaza yapılanmamız son aşamaya geldi. Türkiye’den götürdüğümüz ürünleri orada da satışa sunacağız. Ayrıca hem yurt içi hem yurt dışı fuarlara katılım sağlıyoruz. Eylül ayında Zuchex Züccaciye Fuarı, Ekim ayında Anamob Kayseri Mobilya Fuarı ve ocak ayında İFF İstanbul Mobilya Fuarında olacağız. Tüm ticari ortaklarımızı bekleriz.
İlk yorum yapan olun