Beyaz eşya ürünleri özel tüketim ürünleri değildir. Vatandaş için zaruridir

Ertan Nasay

Beyaz eşya ve küçük ev aletleri perakendecileri 2022 yılına birçok soru işareti ve endişeler ila başladı. Ekonomide ve özellikle kurlarda yaşanan dalgalanmalar sebebiyle yeni yıla ürün zamları ile başlayan perakendeciler, kiralar, vergiler, personel giderleri gibi kalemlerde de mağaza masraflarında ciddi artışlarla karşı karşıya kaldı. Bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de pandemi ile mücadele kapsamında çok zor günler geçirdik. Kısıtlamalar ve kapanmalar ciddi ciro kayıplarımıza sebep oldu. 2022 yılına da aniden yükselen Dolar ve Euro baskısıyla girdik. Sanki tsunami olmuş gibi tüm giderlerde %85’e varan artışla ciddi maliyetlerle karşı karşıya kaldık. Kiracı olduğumuz mağazalarımızda, mal sahipleriyle, yıllarca yan yana beraberce çalıştığımız emekçi arkadaşlarımızla maaşlar konusuna karşı karşıya geldik. Adet ve hedeflerimizin yanından bile geçemediğimiz bir dönemde maliyetlerin bu kadar yükselmesi tüm esnafları çıkmaza soktu. Bu durumda işten çıkarmalar ve hatta kapanmalar kaçınılmaz olmuştur.

Yeni yılda bir yandan bu fiyat yükselişlerine bağlı olarak ürün satışlarında azalmalar beklense de cirolarda da eş zamanlı artışların olması ile yılın dengede geçeceği düşünülüyor. Sizin bu konudaki görüşleriniz nelerdir?

2022 yılında ürünlerin maliyetlerindeki artışı (%85) göz önünde bulundurursak, geçen yılki ciroyu tutturan bayiler bu oranda küçülmüş olacaklar. Bu bağlamda, bu yılla ilgili bir denge kurmak istersek bu oranda büyüme hedeflemeliyiz ki, bu çok zor…

Var olan sorunlara ek olarak uzun yıllardır devam eden taksit sınırlaması, KDV ve stopaj gibi vergilerin yüksekliği sizi nasıl etkiliyor?

Geçen yıl sattığımız 9 kg çamaşır makinesi 4.000 TL’den 6.500 TL’ye çıkmış. Bu tüm ürünlerde böyle. Ancak vatandaşın alım gücü bu oranda yükselmedi. Dolayısıyla 9 taksit yeterli olmuyor. Tüketici, almak zorunda olduğu ürünlerini 24 ay taksitle banka üzerinden kredi veren sistemin içine itilmiş oldu. Beyaz eşya ürünleri özel tüketim ürünleri değildir. Vatandaş için zaruridir. ÖTV vergisinin ivedilikle güncellenmesi gerekir.

Geleneksel bayi kanalı dışındaki satış kanalların büyümesi söz konusu. Geleneksel bayilik sistemi nasıl korunabilir? Yeni kuşakları yetiştirirken nelere dikkat edilmesi gerekiyor?

Maalesef teknolojinin gelişmesine paralel e-ticaret hızla büyüdü. Geleneksel olan bizim gibi bayiler en büyük toptancıdan nakit ürün dahi alsak, rekabet edemez duruma geldik. Bunu önlemek için bu platformlardan, satıcıdan “Yetkili Satıcı” belgesi isteme zorunluluğu getirilerek, barter önlenmeli. Yine bu platformlardan, kendi sistemlerinde müşterilerine yapacakları indirim oranları kanunlarla sınırlandırılmalı. Toptancılar ürünlerini piyasayı bozarak e-ticaret yapan bayilere karşı adet sınırlamasıyla mal satmalılar. Önlem için geleneksel bayi kanalıyla e-ticaret satışlarındaki fiyat farklarını dengelemek için e-ticaret satışlarına %5-10 vergi alınabilir.

Stok yönetimi ve kontrolü noktasında nasıl bir yol izliyorsunuz? Size göre mal stoklanmalı mı?

Enflasyonist süreçlerde stoktaki ürün depoda bile para kazandırır. Ama ülkenin refahı ve düzgün bir ekonomi için bu güzel değil. Ürünler değerinde satılmalı ve istihdam yaratılmalı. Biz az stok, bol çeşit prensibini ilke edindik.

E-ticaretin artması ile birlikte müşterilerin satın alma davranışları da değişiyor. Bu değişime adapte olmak ve müşteriler ile bağ kurmak için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

E-ticaretin gelişmesiyle biz de dijitalleşme adına yol haritası çizdik. Anne ve babalarına ürün sattığımız ailelerin, çocuklarına da ulaşmak istiyoruz. Onların satın alma şekillerini, ilgilendikleri alanları dikkatle gözlemliyoruz. Program ve yazılım konusunda doğru adımlar atıp para harcamaktan kaçınmıyoruz.

Beyaz eşya sektöründe derneklere ve alternatif meslek örgütlerine ihtiyaç var mı?

Her sektörde olduğu gibi beyaz eşya sektöründe de sesimizi duyacak, söylemlerimize tercüman olacak dernek ve meslek örgütlerine her zaman ihtiyaç var. Bu bağlamda Dağıtım Kanalı dergisine de her daim yanımızda oldukları için ayrıca teşekkür ediyorum.

Seçim ekonomisini bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi olarak görüyorsunuz?

Önümüzde bir seçim var. Vatandaşın rahatlaması ve bahar havası yaşanmasını bekliyorum. Yükselen ilk maaşların ödenmesiyle birlikte işlerin açılacağını düşünüyorum. Seçim ekonomisi beraberinde önemli fırsatlar da getirecektir.

Tüm bu tablo göz önüne alındığında sizce beyaz eşya perakendecileri özelinde 2022 yılında gündemi en çok meşgul edecek konu ne olacak?

2022 yılında artan hammadde ve navlun fiyatları ürünlerin fiyatlarına yansıyacağı için, en çok konuşulan konu hayat pahalılığı olacaktır.

Bölgeniz özelinde beyaz eşya perakendeciliğindeki en önemli sorunlar nelerdir? Perakendecilik Kanunu güncellenmeli ve aslına uygun yürürlükte kullanılmalı. Sayıları on binleri bulan perakende zincirlerinde beyaz eşya ve elektronik satılmasına izin verilmemeli. Ayrıca aynı caddede gereğinden fazla bu mağazaların olması engellenmelidir.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*