Yalın Dijital Dönüşüm İhtiyacınız Olduğu Kadar, İhtiyacınız Olduğu Zaman

Hemen her gün yayın organlarında “Endüstri 4.0, Dijital Fabrika, Yapay Zeka, Blockchain, IoT, Big Data, Web 2.0 vb” konularında makaleler okuyor, haber dinliyoruz. Bu başlıkların hepsi insanların ve iş dünyasının gündeminde ve geleceğinde muhakkak ki yer alacak. Burada dikkat etmemiz gereken şey “amaç ile aracı, sebep ile çözümü birbirine karıştırmamak” olmalı. Şirketlerin amacı müşterisi için değer üretip sunarken, para kazanmaktır; topluma katkıyı da unutmamak şartıyla tabi. Biraz daha detaylandırırsak; müşteri için değeri (hayatını kolaylaştıracak ürün ve hizmeti) onun istediği “yerde, zamanda ve miktarda”, uygun fiyatla, bizim için de verimli ve etkin olacak şekilde sunmaktır.

O halde tüm dijitalleşme çalışmaları da “müşteri”ye odaklanmalı ve onun için yapılmalıdır.

Şirketler her tür teknolojik yeniliği (makina, yazılım, vb) bir problemin “çözümü” için satın alır. O halde çözümü satın almadan önce problemin sebebini iyice anlamak gerekir. Ayrıca her şirketin problemi de kendine has olduğu için, başka bir şirketle benzer görünen bir problem için bile genellikle farklı çözümler olacaktır. Şu detaylarda hata yapmamak gerekir:

  • “bu tür teknolojik gelişimler, yalın felsefesi ve uygulamalarının tam kavranamadığı yerlerde; ileri seviye yalın uygulaması gibi algılanıyor, teknolojinin heyecanı olayın özünden uzaklaştırabiliyor”
  • “…olayın özünü anlamak yerine teknolojinin heyecanına kapılıyor ve görüntüye para harcıyorlar”
  • “…birkaç teknolojik uygulamayı – App vb – indirmek; özde değişmek ve sindirmekten daha kolay geliyor”

İşte şirketler bahsettiğimiz bu ayrıntılarda kendilerine uygun ve doğru olan dijitalleşme tarzını ve seviyesini bulup uyarlamakta zorlanmaktadır; görünen o ki kafalar karışık. Dijital dönüşümün yalın yönetim çerçevesinde uygulanmasını öneriyor, bir sistem ve metotla ilerlenmesi gerektiğini dile getiriyoruz. Eğer böyle olmazsa, şirkette nelerle karşılaşabiliriz?

  • Satış sürecinin adımlarını bir yazılımla dijitalleştirip her tür veriyi, hedef tutturma oranlarını takip ediyorsunuz ancak satış kapama oranınızda ve sürenizde herhangi bir iyileşme yok. Ayrıca satıcıların sunum ve satış becerilerinin değişkenliği aynen devam ediyor.
  • Fabrika içi ara stok taşıyan çok sayıda araba var, hatta bunları içerde sık sık kaybediyorsunuz. Tedbir olarak her birine verici koyup ekrandan yerlerini takip etmeye karar veriyorsunuz. Ancak, öncesinde, “Neden bu kadar çok araba ile taşıma yapıyoruz?” diye sormuyorsunuz.
  • Her şeyi ölçüyor adeta veriye boğuluyorsunuz ancak bunu iyileştirmede kullanamıyorsunuz.
  • 17 adımdan oluşan numune hazırlama sürecinin 3 adımının gereksiz olduğunu anladınız. Ancak bu süreci bir kaç ay önce yazılıma taşımıştınız
  • Deponuzda girdi, çıktı, lokasyon, sayım, çalınma riski vb her şeyi dijitalleştirdiniz ancak satış ve üretimle birlikte konulmuş ortak hedefler ve şirket genelinde akış yok, ayrıca nakit parayı aşırı stoka bağladınız
  • 12 adımlık bir sürecin içindeki 4 adımı mükemmel dijitalleştirdiniz ve hızlandırdınız. Ancak bu adımların önü ve arkasındaki israflar sebebiyle, sürecin bütününde yine istediğiniz kalite, miktar ve hıza ulaşamadınız
  • vb.

Diyelim ki bir süreci her ayrıntısıyla ölçmeye ve verileri toplamaya başladınız. Bu veriyi kullanarak, neyi, nasıl, ne zaman ve ne kadar iyileştireceğinize neye göre karar vereceksiniz? Ya eldeki veride değişkenlikler size normal geliyorsa ve sürekli iyileştirme zihniyeti yoksa?

Peki ya şöyle olsaydı;

Şirket içinde tüm akışlar her sene daha da iyileştiriliyor. Bu demektir ki; fire ve hatalı ürün sayı / oranı sürekli azalıyor, süreler sürekli kısalıyor, makine duruşları sürekli azalıyor ve bakım süreleri kısalıyor vb. “Yalın Usta” bir süreci irdelediğinde israfları, değişkenliği görür. Bunu görebilmeyi diğerlerine de öğretir. Sonra israflar azaltılır ardından yine azaltılır ve mümkünse yok edilir. Sürecin (satış, mali işler, yazılım, üretim, depolama vb) kapasitesi artar, çıktının kalite, maliyet ve süre dalgalanmaları azalır, çalışanların yetkinliği arttırılır.

Böyle olsaydı, yukarıdaki örneklere kıyasla, dijitalleşme ne zaman ve ne kadar gerekirdi? Katkısı nasıl olurdu sizce?

Sonuç

İhtiyacınız olduğu zaman, ihtiyacınız olduğu kadar dijitalleşme,

Moda olduğu için değil müşteri için dijitalleşme,

Doğru bir yönetim sistemi (stratejik, bölümler arası, günlük) kurarken/kurduktan sonra dijitalleşme, doğrusudur.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*